Godbotherers som kuriosa

Är det något som får mig att skaka på huvudet i förtvivlan är det när man som politisk ”vänster” förväntas att stå upp för religionens rätt. Det väcker verkligen min inre Dawkins.

Passion som inte ska missuppfattas som fundamentalistism.

Här har vi till exempel, vanligtvis förnuftige, lattevänster-mannen Per Wirtén som snurrar bort sig.

Nej du, Per. Det finns inget egenvärde i att bevara gamla stolligheter bara för dess skull.

Själv har jag spenderat en god stund av min decembermånad att fightas mot Facebook-vänner på vänsterkanten som ser det som sin sak att ta fighten för människor som är av uppfattningen att Islam är den rätta vägen ska få bära slöja när och var som helst. Slöjan är tacksam eftersom det är debatten om religiösa gruppers rättigheters motsvarighet till en clown med förbundna ögon sittandes på en enhjuling jonglerandes motorsågar i ett överfullt dagis.

Låt oss därför fastslå att religion inte är något man föds med. Man kan på sin höjd födas av föräldrar som av en eller annan anledning, förhoppningsvis, själv har valt att bekänna sig till en tro, på PRECIS samma sätt som ett annat barn kan genom slumpens makt ha blivit född av en kommunist, Marilyn Manson-fan eller en fågelskådare. Religion skiljer sig inte det minsta från tron om den historiska materialism, avgudandet av Brian Warner eller ett brinnande intresse för fåglar.

Snälla vänstermänniskor. Låt oss stå upp mot diskriminering. Men låt oss vara selektiva. Det är en sak att särbehandlas på grunder som man inte kan rå för, av naturen givna. Till de sakerna hör ras, kön, hudfärg etc. Religion däremot är något som är ett personligt val av tankesystem. På samma sätt som jag kan sträcka mig till att respektera ett fan av Basshunter närmar jag mig en troende jude eller hindu men att det på något sätt skulle vara finare att dyrka gud än Basshunter är jag inte villig att medge.

Rekommenderad läsning:

http://www.amazon.co.uk/Atheists-Guide-Christmas-Various/dp/0007322615

http://blogs.discovermagazine.com/badastronomy/2009/10/01/the-atheists-guide-to-christmas/

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

