Saker som inte har hänt 1

Fredagkväll, hemma i hallen, på väg ut till nattklubben. Kollar mig i spegeln, fixar till frisyren, kollar en gång till i spegeln för säkerhets skull och är precis på väg att gå ut när jag ser ett grönt, pulserande sken ifrån köket. Jag höjer armarna framför ansiktet för att skydda mig från att bländas. Ljuset tonar ned, och jag går försiktigt mot köket. Jag går in.

Där, i köket, sitter en snudd på exakt kopia av mig själv, precis som jag ser ut nu. ”Vem är du och vad gör du i mitt kök?” frågar jag.

Personen kollar upp på mig, jag lägger märke till att en doft av sprit och att han har en rejäl blåtira över högra ögat. ”Jag är du! Jag är dig om exakt fyra timmar!” svarar kopian. ”Jag har kommit för att varna dig. Ikväll kommer en person på nattklubben att provoceras av att du talar med hans potentiella ragg/ligg. Han kommer att hota med stryk och det kommer resultera i… Tja, du ser själv.”

Jag sätter mig ned bredvid kopian. Vi delar i tysthet på en öl ur kylen. ”Då är det kanske bäst att jag stannar hemma…” mumlar jag och börjar plocka fram min mobiltelefon, precis i stånd att ringa och avblåsa kvällens festligheter. Kopian lägger sin hand på min och hindrar mig. Han lutar sig framåt. Hans andedräkt luktar av sur fylla. Han sluddrar: ”Så till vida du inte…” Han nickar mot knivstället bredvid spisen. Vi nickar mot varandra i samförstånd innan vi sänker de sista slattarna öl.

Åter ute i hallen. ”Du klarar det, kompis!” säger kopian. ”Det är en snubbe i lila-spräcklig skjorta, jeans med text på och vita myggjagare du ska passa dig för.” Jag skakar hans hand. ”Tack för tipset!” Kopian ska ge mig en uppmuntrande klapp på axeln då det sker. Ur köket pulserar ett starkt grönt sken. Vi slänger oss ned på hallgolvet.

Efter några sekunder så upphör skenet. Vi reser oss upp och smyger försiktigt mot köket. Vi kollar in och ser ytterligare en exakt kopia av oss själva, fast med en kniv som sticker ut ur bröstet. Kopian i köket mumlar: ”fixa en pistol!”

2 Responses to Saker som inte har hänt 1

  1. Emma skriver:

    *dör* sjukt kul!

Kommentera

