Ad Crusade pt2

Kampen fortsätter! Jakten på den gamle hårdrockaren (eller åtminstone metal-t-shirt-samlaren) Åkerlund fortsätter. Likt en Nina Persson som susar fram i en cab genom öknen kommer jag efter honom.

Faktum är att jag börjar svänga lite i min jakt efter Peter Stormare. Inte nog med att han tar till flaskan i ensamhet ser han dessutom inte ut att njuta särskilt mycket av det. Om man kollar på segmentet i reklamfilmen där han nyss tagit en klunk så ser det ett tag ut som om han kommer att spotta ut det över bordet framför sig. Han liksom puffar upp kinderna på ett, för mig, olustigt sätt. Det ser nästan ut som om han har fått en fimp i sin öl(1) och upptäcker det i sväljögonblicket.

Först lite cred. Min inspiration till den här jakten kom från Charlie Brooker’s Screenwipe. Det är en TV-show om TV och har gått i fem säsonger. Det rekommenderas till alla som har tröttnat på vad Sveriges samlade mediekanaler kan uppbringa av mediekritik och spridande av kunskap om medieproduktion (t ex den här sura negghinken).

Här följer en kort sektion från ett program som handlade om reklam. Se klippet nedan, mellan 2:10-3:15, för en snabbgenomgång av reglerna för alkoholreklam:

Jag kan givetvis inte nöja mig med detta utan gjorde även min journalistiska plikt och tog kontakt med Stefan Santos, varumärkeschef/brand manager på Spendrups och ställde några frågor om reklamfilmen över mejl. Detta för att få lite mer insyn i hur man tänkt på det stora bryggeriet.

Jag ställde tre frågor och fick följande svar:

Jag har sett er reklamfilm med Peter Stormare (gjord av Jonas Åkerlund) och den fångade mitt intresse(2). Jag undrar vem det är som är ansvarig för den och hur ni kom fram till konceptet?

Svar: Spendrups är beställare av filmen och konceptet har tagits fram tillsammans med reklambyrån.

Var det meningen från början att Åkerlund skulle göra en pastisch på sin gamla Prodigy-video?(3)

Svar: Nej, det har aldrig varit syftet.

Vems ansvar är det att kontrollera att reklamfilmen stämmer överens med de etiska reglerna för alkoholreklam? är det ert eller reklambyråns ansvar att kolla upp detta?

Svar: Spendrups bär det yttersta ansvaret.

Spendrups verkar ha blivit överkörda av den coola rockern om ni frågar mig. Just nu väntar jag, förutom på britternas domslut, på ett svar på ett liknande mejl som Santos svarade på, fast från reklambyrån. Fortsättning följer.

(1) Klassiker!
(2) Fjäsk.
(3) Onödigt och lite för uppenbart kritiskt. Här kunde jag ha frågat lite mer löst och ledigt om vad de ville signalera med sin film men jag blev för het på gröten…

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: