Dålig måne stiger…

Det är åska i luften. Kläder känns våta mot huden. Det ser ut som att luften vibrerar ovan för asfalten.

I parken ligger en uteliggare i en väldigt onaturlig ställning, inte på gräset utan på den lilla asfaltsgången. Två andra slitna existenser vandrar medan de ser ut att hålla sig uppe på fötterna genom att hänga på varandra. Han har, förhoppningsvis, spillt ut vätska på ena byxbenet. Jag cyklar förbi dem på avstånd. På kyrkogården springer en liten, mörkhårig flicka i rosa tights och en för kort, röd tröja. Jag passerar ett par i femtioårsåldern. De blänger på mig. Han med sammanbitna käkar. Hon säger, viskar, något till honom, fortfarande med blicken fast på mig. En man med grått hår, slitna jeans och en lila träningsoverallsjacka går och håller en asiatisk kvinna i de tjugo/trettio i handen. I en park sitter fyra stycken unga män från mellanöstern och stirrar på mig när jag cyklar förbi.

Allt det här gör mig oroväckande illa till mods och det känns som att världen kommer att gå under men att det samtidigt inte gör särskilt mycket.

…Och givetvis händer såna här saker ikväll.

Kommentera

