En liten puff för Dagens Arena

När jag tröttnar på svenska dagstidningars ledarsidor så brukar jag hamna här, på Dagens Arena.

Det är på många sätt en trevlig sida, även om de har blivit lite för förtjusta att länka vidare till andra mer eller mindre likasinnade webbsidor och bloggar på sistone. Första sidan är en aning för skräpig i min smak.

Skribenterna är värda ett bättre öde än att skippas på grund av det. Karolina Ramqvist är ofta bra(1) men bättre när hon skriver nöjeskrönikor på DN. Björn Elmbrandt tillhör en av mina favoritekonomijournalister(2) och skriver ofta mycket initierat om ekonomi men kan ibland bli lite för mycket av en Åsa Linderborg(3) när han skriver om politik.

Nättidningen är nästan lika bra som papperstidningen Arena, kan man sammanfatta det och på samma gång förlora största delen av sin läsarkrets(5).

Men det är inte det som är min huvudanledning till att gå på om Dagens Arena i det här blogginlägget. För ta en koll längs med vänsterkanten, precis under fliken ”ledare”. Bilderna på skribenterna talar sitt tydliga språk. Man anar att det finns en mall för manliga skribenter (medelålders+, grånande och glasögonprydda) medan de kvinnliga skribenterna är aning yngre och lite poppigare. Slump eller är det här en medveten strategi där man lockar kvinnor med dressman-stiliga fyrar och män med sosse-babes?

Oavsett vilket så är Dagens Arena fortfarande ett riktigt bra alternativ för oss som till och från tröttnar på de borgerliga hejarklackslika ledarsidesredaktionerna på Sydsvenskan, SvD, DN och Expressen. Om man inte väljer att kolla på det där lustiga klippet på apan som luktar på sitt finger efter att ha… Äsch.

(1) Trots att hon är ihop med Fredrik Virtanen.
(2) Jo, jag har faktiskt favorit-ekonomijournalister.
(3) Lite för mycket knytnävsviftande. Svårt att sätta fingret direkt på men det känns ofta som en sovjetpamflett(4).
(4) Fast på fel sätt.
(5) Eftersom jag utgår från att min läsarkrets inte läser Arena, eller i så fall är extremt skickliga på att dölja det.

Kommentera

