Tre i rad

Sverigedemokraternas senaste annonskampanj?

von Sydow-Löwengrip-Fahrman

von Sydow-Löwengrip-Fahrman

(bild länkad från Sydsvenskan, klicka på bild för att nå artikel)

9 Responses to Tre i rad

  1. doubtful skriver:

    Kul rubrik!

    Tyvärr är den samtidigt så rasistisk den kan bli. Hela ditt upplägg bygger nämligen på de tre individernas utseende och härkomst.

    • Indy skriver:

      Det jag egentligen retar mig på är det svenska folkets (och även sverigedemokraternas) fantasilöshet i stilförebilder. Jag tror att nämligen att man inte nödvändigtvis måste vara en blondin med långt hår för att ha koll på mode. Inte heller att man måste heta Daniel för att kunna blogga om mans-mode.

      Låt mig förklara mitt upplägg:

      Tre i rad syftar till att det rör sig om tre modebloggare. Det är alltså vad de GÖR, inte vad de ÄR som är det väsentliga i mitt inlägg. Men om vi ska beta av din kritik punkt för punkt, tillåt mig teoretisera enligt följande:

      Utseendet i det här fallet är deras blondhet, något som faktiskt kan anskaffas med hårfärgningsmedel. En blonderad Beyounce hade kunnat kvala in i det här gänget också. Jag har själv blonderat mig. Om jag hade låtit håret växa ut och börjat modeblogga vid det laget skulle jag kunna vara nummer fyra.

      Härkomsten i det här fallet verkar vara övre medelklass. Om jag själv ser till att få tummen ur och skaffar mig tillräckligt mycket ekonomiskt och/eller kulturellt kapital kommer jag kunna broila upp min egen modebloggare.

      Och, ska tilläggas, så påstår jag inte heller att någon av dessa personer har någon som helst anknytning till tidigare nämnda parti.

      När det kommer till ”så rasistisk som den kan bli”… Tro mig. Jag hade kunnat hitta på en mycket mer rasistisk titel om jag bara hade lagt manken till.

  2. doubtful skriver:

    Om du nu menade att deras arbete eller kändisskap varit kopplingen till sverigedemokraternas eventuella annonserkampanjer eller politiska budskap kan jag nog tycka det är långsökt.

    Mitt inlägg bygger snarare på att välmenande och politiskt korrekta uttalande ofta är lika rasistiska som de uttalanden som önskas bekämpas. Inte till någon del har jag betvivlat någons förmåga att hitta på grövre rasistiska kommentarer.

    • Indy skriver:

      Olika politiska rörelser har olika estetik. Jag tycker det är intressant att den svenska modebloggeliten råkar motsvara stereotypen av ett extremistpartis propaganda.

      När det kommer till termen ”politiskt korrekt” så tycker jag att vi ska lämna det till de politisk extremisterna. Jag har aldrig varit med om att moraliskt välbalanserad människa har gått på om politisk korrekthet.

  3. Henrik skriver:

    Hmmm. Gäller det ditt uttalande också, doubtful?

  4. doubtful skriver:

    Självklart gäller det mina uttalanden också.

    Personligen tyckte jag verkligen att Indys Rubrik och koppling till sverigedemokraterna var kul och träffsäkert. Indirekt innebär det också att jag gjort en rasmedveten koppling.

    Men det innebär inte att jag gjort en moraliserande värdering av varken Indys budskap eller för den skull sverigedemokraterna. Den värderingen framkommer först när man tar ställning till om kopplingen mellan uttalandet och bilden är bra eller inte.

    Huruvida detta faktum, att jag uppskattar humorn i koppling, gör mig till sämre eller bättre än berörda personer, är jag övertygad att någon annan anser sig bättre att bedöma än jag själv.

  5. Henrik skriver:

    Lite moraliserande var det väl ändå? Du kallar inlägget för rasistiskt.

  6. doubtful skriver:

    Att inse att vi alla har olika utseende är mänskligt. Det kan vara hårfärg eller som i detta fall hudfärg. Att tillskriva enskilda viss tillhörighet till folkgrupper eller politisk åskådning pga hudfärg brukar anses vara ett rasindelande drag, även kallat rasism. Rasism är inte synonymt med dåliga egenskaper eller värderingar även om det är ett populär synsätt som därför bekämpas utan eftertanke.

    I Indys fall tror jag inte han hade för avsikt att vara varken nedlåtande eller upphöjande utan endast som en kul observation, som grundar sig på en rasistisk medvetenhet.

  7. Henrik skriver:

    Nej, jag tror inte heller att Indys inlägg var rasistiskt, snarare anti-rasistiskt.

    ”Rasism är inte synonymt med dåliga egenskaper eller värderingar.” Hur menar du då?

Kommentera

