Intermission – Carl C Hägmark

Hej,

Jag heter Carl C Hägmark. En del av er känner kanske mig bättre som ”OL-Charl1e”. Det är mitt namn i Second Life. Om ni känner mig därifrån så är chansen stor att ni känner igen min kostym som jag har på mig just nu. Det är nämligen samma kostym som min Second Life-avatar har. Jag köpte den till min avatar för ungefär $50 och min kostym som jag har på mig IRL kostar ungefär tio gånger så mycket exklusive frakt från företaget i Los Angeles som säljer den både på nätet såväl som IRL. Kostymen har specialsydda fickor för min mobiltelefon och ett löstagbart etui för min iPod.

Just nu försörjer jag mig på att föreläsa om ”Nya Medier” för 1.0 människor. Själv betraktar jag mig i framkant, förmodligen närmare 2.2 än 2.1. Tidigare var jag journalist med inriktning på nöjesjournalistik. Saker man inte behöver någon utbildning till. Jag satte ett sifferbetyg på nån Ridley Scott-rulle och cashade in. Det var dock inte hållbart i längden…

Efter nöjesjournalistiken så valde jag istället att skriva konsumtionsjournalistik för ett PC-magasin. Där handlade det om att testa prylar, massor av grejer som man kopplade in usb-portar, och den senaste produkten från Nokia, Ericsson, Sony och en massa skit från Japan som aldrig riktigt lyfte här trots sin wow-faktor. Det var då. Nu är det sociala medier som gäller.

Så, var börjar man? Vi lever i en digitaliserad värld. Min dotter läser på ett universitet i San Fransisco. Vi fyllde i ansökningsblanketten dit tillsammans, jag och min dotter, över Internet. Just nu håller jag koll på hur det går för henne genom att vi kommunicerar över Facebook, Twitter och Skype. Just nu är hon i universitets aula och följer en föreläsning om interaktivitetskultur som streamas från ett universitet i Tokyo. Hur vet jag detta? Jag kollar hennes Facebook-status just nu!

Med hjälp av Facebook så kan jag se bilder på hur det ser ut på hennes campus. Min dotter följer min Twitter och kan just nu läsa mitt senaste Twitter-inlägg: ”Åt nyss ciabatta och drack en soyalatte. Föreläsning på gång! Taggad!” Jag la upp det med hjälp av min mobiltelefon. Min mobiltelefon tillåter mig att uppdatera min Twitter när och var som helst. Jag har min Twitter. Har du din?

Över Skype kan jag ringa upp min vän Klotap utan att jag behöver betala stora summor till mitt telebolag. Klotap jobbar med hemsidor i Lahore. För tio år sedan hade min och Klotaps vänskap varit mycket osannolik. Nu så har vi samtal med varandra varje vecka. Jag träffade honom på Second Life. Vi åt ciabatta på ett virtuellt café som är en exakt kopia av ett café i Paris. Var åt du din ciabatta?

Min iPod är fylld av musik från världens alla hörn. Just nu lyssnar jag på en vitrysk student som gör musik på sin dator i sitt studentrum. Han gör musiken på precis samma Mac-modell som jag själv har hemma. Gissa var jag fann honom? Jag fann honom på Youtube. Jag kan avslöja att det är just den låten som han spelar i det klippet som är min personliga ringsignal.

Ikväll kommer jag att fascineras över storylinen i den senaste episoden av Lost. Eller rättare sagt, när jag kommer hem ikväll så kommer redan min vinkel på storyn ligga uppe på min personliga hemsida. Anledningen är förstås att jag redan har sett episoden på tåget hem, och med hjälp av mitt trådlösa bredband redan bloggat om det. Efter det arbetet har jag gjort mig förtjänt av ett ekologiskt äpple. Över nätet, var annars, har jag hittat en leverantör av just ekologiska äpplen som tar dem direkt hem till min dörr.

Innan jag går och lägger mig ikväll läser jag Chris Anderssons senaste bok. Korrektion! Jag läser från min Chris Anderssons senaste på min Kindle DX. Inget prasslande papper här inte. Sparar skog, om ni fattar vad jag menar.

Så vad är min mission? Om vi säger som så här: det är större chans att du möts av ett reportage där jag analyserar om hur twittrandet används av oppositionen Iran än att du kommer få en politisk analys vad oppositionspolitikerna i själva verket vill åstadkomma nästa gång du söker dig till en nyhetsplattform. Mängden reportage där jag skriver om hur bloggar ritar om den politiska kartan under nästa riksdagsval kommer vara större än mängden reportage där vi ställer bloggarna till svars för sina åsikter.

Har du hört något om Sudan, munkarna i Burma eller de växande bergen av sopor som omringar Mexico City på sistone? Har du hört något om Steven Frys twittrande? Har du läst om Alex Schulmans anti-blogg-bloggande? I win!

Detta sagt så är jag en mycket tragisk människa som egentligen är jag mer intresserad av att få veta om min ex-fru någonsin ska komma tillbaka till mig än om Apple-Steve Jobs kommer att leva upp till förväntningarna efter hans sjukdomsfrånvaro.

One Response to Intermission – Carl C Hägmark

  1. […] senior advisor Carl C Hägmark till Washington, känd sen tidigare för regelbundna GoIndy-läsare (1, 2 och 3). Detta resulterar i många glada […]

Kommentera

