Latterära ambitioner

Är det bara jag(1) eller översvämmas svenska tidningar just nu i en flod av rapporter om amerikanska cafékedjan Starbucks(2)? Utan att länka till något som kan påminna om bevis för mitt resonemang så kan jag minnas åtminstone en Aftonbladet-krönika och ett SvD-reportage om nämnda kaffe-imperium.

Svenska USA-korrespondenter tar med sig den svenska kaffe-kulturen utomlands. So far so good.

Frågan jag ställer mig är hur många procent av svenska befolkningen som är intresserade av att läsa om Starbucks. Kedjan existerar inte på svensk mark och jag tror inte särskilt många svenskar har någon speciell relation till varumärket heller. Är svenska journalistkåren köpta av Starbucks marknadsavdelning? Är jag en del av maskineriet när jag i en och samma text nämner företaget vid namn tre gånger?

(1) Förmodligen!
(2) …på vars London-franchiser jag har jobbat på vid två tillfällen och kanske därför har utvecklat viss känslighet för… (3)
(3) …vilket kanske ska nämnas, för protokollets skull.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: