Intermission – Carl C Hägmark – Återkomsten

Hej igen,

Jag heter fortfarande Carl C Hägmark. En del av er känner kanske mig bättre som “OL-Charl1e”. Det är mitt namn i Second Life. Om ni känner mig därifrån så är chansen stor att ni känner igen min kostym som jag har på mig just nu. Min avatar har nämligen en exakt likadan. Jag försörjer mig på att skriva om sociala medier och Internet-nyheter.

När andra journalister rapporterar om t ex oroligheterna i Burma, Iran eller vad det nu kan vara så behöver de skyddsväst, hjälm och reseparlör. Det är typiska 1.0 saker som kostar pengar.

När jag rapporterar om oroligheter i Burma eller Iran behöver man bara ge mig betalt tillräckligt mycket för att jag ska kunna betala mina uppkopplingskostnader och eventuellt bekosta en DVD-box (vad som helst av David Chase eller Joss Whedon!).

Mina rapporter skiljer sig dock ifrån Uddénar, Eksedlar och Wadströmar och allt vad de heter genom att de är webb-baserade. Vi lever nämligen i en tid då informationen är fri. Ingen kan hindra informationen och därför kan ingen hindra mig från att informera att någon annan har funnit information. Hängde ni med?

I den nya ekonomin och informationssamhället är vi alla delaktiga. En man i Pakistan filmar en demostration med sin iPhone och lägger upp det på nätet. En man i Turkiet hittar filmen och mixar ljudet. En man i Tyskland hittar det mixade klippet och lägger upp det på sin hemsida. Ett halvår senare finner en journalist i USA klippet och länkar till det via sin digitala nyhetsnod. Jag eller någon av mina kollegor lägger in klippet i rapporteringen om oroligheterna i Bangladesh. Vi lever en samplingskultur.

Dessutom så handlar inte nyheterna så mycket om händelsen i sig längre. En man blir misshandlad till döds i Stockholm. So what? Jag är inte intresserad av att söka svaret på varför. Vad som är intressant är att se hur händelsen ger ringar på vattnet på Internet. Hur många har gått med i en protestgrupp på Facebook där man protesterar mot det meningslösa gatuvåldet som resulterade i att stockholmaren avled?

Jag vill tro att jag bidrar till en global kultur där alla förstår varandra. Jag går in på en engelsk hemsida och hittar ett klipp där en apa cyklar på ett barn som tappar en glass. Dagen efter har jag rapporterat att apa-cykel-barn-glass-klippet är en hit, en viral i Storbritannien. Jag säljer detta till fem dagstidningar i Sverige som samtliga länkar till klippet och plötsligt är det en hit även här.

Just nu sitter jag och skriver på en text till en kultursida inte långt ifrån dig. Jag gör små inhopp i gammelmedia till och från. Den här gången har jag en text där jag mordhotar en SVT-chef för att han/hon inte har ordnat så att vi i Sverige kan se ett HBO-dokudrama om Clinton-åren samtidigt som det sänds i USA. Det är årets viktigaste drama och det är ett brott att inte visa det för svenska tittare på bästa sändningstid. Enligt en hemsida ska dialogen vara Shakespearesk. Det är ett ord som jag tycker verkar bra att använda på en kultursida.

När vi ändå är inne på ämnet politik. Vi närmar oss upptakten på valrörelsen i Sverige. EU-valet var bara genrepet och, ta mig på orden här, den som vinner slaget om nätet vinner valet. Eftersom jag när en enorm mancrush på Barrack Obama menar jag att det parti som lyckas engagera gräsrötterna bäst kommer att vinna valet (det vill säga det partiet som får flest röster). Hemligheten? Det sker genom nätet!

Jag har en dröm om att Per Schlingmann kommer att ringa mig och be mig att vara hans svenska version av West Wing-C.J. Jag skulle föreslå att vi skapar en sida med användargenererat material och vågar släppa kontrollen uppifrån. För att förbereda mig mentalt för detta läser jag igenom mina egna artiklar från EU-valet där jag delade ut betyg åt partiernas youtube-kampanjer.

Detta sagt så är jag fortfarande en mycket tragisk människa som egentligen är jag mer intresserad av att få veta om min ex-fru någonsin ska komma tillbaka till mig än om Nokia 6760 Slide kommer att bli en hit.

One Response to Intermission – Carl C Hägmark – Återkomsten

  1. […] skivat bröd, men de personerna är alla ”hägmarkare”, enligt följande exempel: 1, 2, 3, 4 och slutligen […]

Kommentera

