Semesterläsning 2009

Under semestern tycker jag om att(1) koppla av genom att läsa en bok(2).

För ett par somrar sedan plöjde jag Guillous böcker om Hamilton. En sommar kort därefter så var det dags att beta av Marklund och Mankell. 2007 så kämpade jag mig igenom Ayn Rands ”Atlas Shrugged”.

I år tog jag med mig följande, speciellt för ändamålet inköpta pocketar (i läsnings ordning):
Drömfakulteten av Sara Stridsberg
Bitterfittan av Maria Sveland
Människohamn av Johan Ajvide Lindqvist
Italien av Tomas Lappalainen(3)
…och avslutningsvis, men ännu ej avslutad…
Berlin: slutstriden 1945 av Antony Beevor

Samtliga fem böcker rekommenderas. Särskilt berörd blev jag av Drömfakulteten. Mest anteckningar i marginalerna blev det i Bitterfittan.

(1) Försöka. Jag har ovanan att läsa med penna i hand, utifall det skulle komma ett stycke som är intressant för framtiden eller som jag kan tänkas återvända till.
(2) I regel flera böcker.
(3) Den här pocketen lånade jag till mig ur resesällskapet, ska påpekas för ordnings skull.

Kommentera

