Brittiska brudar jag avgudade under 90-talet – plats 5/5

90-talet var en period som i Sverige präglades av borgerlig regering (som innehöll onda konspiratörer som Carl Bildt och Mats Odell), djup ekonomisk kris och främlingsfientlighet på frammarsch.

Omvärlden? Afrika ignorerades medan etniskt våld skördade enorma offer. I USA ersattes President Bush av en man som hade på sin agenda att genomföra omfattande sjukvårdsreformer, men som kom att bakbindas av sina ekonomiska ”medhjälpare”. I Östeuropa hetsades det även där mot grannar på basis av etnisk tillhörighet.

Hurra för att vi har lämnat den mörka tid.

I svåra tider hittar man hjältar på de mest osannolika av platser. Jag hittade mina hjältar på en ö, strax utanför Frankrikes kust. När andra män läste Slitz… så gjorde jag det också, även om jag var mer intresserad av artiklarna än av bilderna.

Och så lyssnade jag på Tracks. Och så köpte jag skivor(1). Innan någon lägger av att läsa vill jag bara säga att jag inte tänker skriva något om att musiken räddade mig. Men. Britpopen var väldigt viktig och är det än idag. Jag köper fortfarande skivor av halvdana drängar som Kaiser Chiefs. Inte för att jag nödvändigtvis vill men för att jag kan.

När britpop kommer på tal blir det oftast Blur och Oasis. Lite mer sällan blir det Suede och Pulp. Ännu mer sällan blir det Menswear och Cast(2). Aldrig har en diskussion, mig veterligen, om britpop omfattat Manowar eller Fela Kuti(3).

Men var är brudarna? vill man säga på klassiskt catch phrase-manér. Därför börjar jag med min egen Expressen Fredags-hyllning till den brittiska poprockens dubbla x-kromosomer. Detta är att betrakta som en best of-lista så bättre saker kommer till de som väntar.

I valet och kvalet mellan ”veckans babe”(4) och ”brittiska brudar”(5) går jag på det senare och är beredd att ta konsekvenserna.

Först ut är Sleeper med frontpersonen Louise Wener.

Du hittar låten, Inbetweener, här.

(1) …och gör det fortfarande.
(2) …tack och lov.
(3) …och det är helt i sin ordning.
(4) Det lite tok-kultiga Expressen Fredag. Aningen mjuksexistiskt. Kan även användas på män. Vilket jag inte ämnar göra.
(5) Grabbometern tickar stadigt uppåt. Vilja gärna ha två allittererande ord samt ett ”och” framför sig. Bajen + Bärs? Bolton + Beer?

Kommentera

