Intermission – Nettan (Jeanette) Askerberg (Svensson)

Hej alla UNDERBARA människor!

De av er som är riktigt gamla kanske minns mig från det tidiga nittiotalet. Då hette jag Jeanette Svensson och arbetade med barnprogram. Efter som det bara fanns två svartvita public service-kanaler förr blev jag en kändis och Nettan med hela svenska folket. Barn-TV i all ära men jag hade högre ambitioner än så. En grabbtidning utsåg mig till Sveriges 23:e sexigaste och ett foto på mig där jag nästan visade brösten gav SVT kalla fötter och jag kickades ut. Jag hann dock inte gå jobblös länge.

En kommersiell TV-kanal hörde av sig och ville ha en frontperson till ett program om nyandlighet. Där träffade jag min producent som blev min make, Kenneth Askerberg. Kenneth hade precis lämnat sin fru Helena Schyller (mer om henne senare). ”Nettans mystik”, som programmet hette, bommade och blev utskällt av TV-recensenter. Dessutom parodierades jag av komikern Fredrik Uthas. Hans förhatliga humorgrupp sysslade med ironi och detta begrepp har sedan dess varit min största fiende.

Nu föll mina aktier likt blyelefanter släppta från en concorde över kvicksand. Jag försvann under ett halvt decennium och harvade fram på nyandlighetsmässor och konferencierjobb på företagsevent i landsbygdshålor. Mitt äktenskap tog en hård smäll. Jag lämnades av Kenneth men behöll vårt gemensamma barn, Daniel Solstråle Askerberg. De enda tillfällena jag dök upp i riksmedia var när jag och Daniel Solstråle fotades för veckotidningar på Disneyfilmspremiärer.

11:e september 2001 startade en världsomspännande kris. Det kinesiska tecknet för kris kan även betyda möjlighet. När förändringens vindar blåser bygger en del ett vindskydd, andra bygger en väderkvarn. Jag är definitivt en väderkvarnsbyggare.

Eftersom så många människor i vårt avlånga land kände sig ensamma, utelämnade, vilse i sig själva och i världen kallades jag in till samma TV-kanal som tidigare hade stängt ute mig i kylan. Där fick jag sitta morgonsoffan den 12:e september. Min naturlighet, värme och mitt budskap att bry sig om varandra och ta hand om varandra och krama varandra gick rakt genom skärmen, som Kenneth Askerberg, nu kanalchef, uttryckte det.

Helena Schyller, som åtta år tidigare hade lämnat Kenneth Askerberg för att vara sambo med författaren/debattören Anna-Carin Isenwall, gav mig ett jobb som krönikör på sitt kvinnomagasin ”Maggan”. Ett halvår senare tog hon med mig och min spalt när hon blev chefredaktör på en stor kvällstidning. En rolig detalj var att min kolumn ersatte Fredrik Uthas musikkrönikor. Revansch!

Ytterligare ett par månader senare kallades jag till en TV-debatt där jag mötte Jörgen Isenwall, Anna-Carins ex-make. Eftersom vi båda två hade kommit ut som kärnfamiljsförkämpar och nykristna ställdes vi mot två rabiatfeminister. Förutom att vi delade åsikter så uppstod även tycke och vi är nu ett par.

Tyvärr blev det här för mycket för Helena Schyller som inte tyckte att min krönika hamnade rätt i kvällstidningens profil längre (även om jag misstänker att ärke-haggan Anna-Carin Isenwall hade ett finger med i spelet). Jag kickades men hamnade återigen hos Kenneth på den kommersiella TV-kanalen.

Resultatet blev ”Nettans personliga” där jag talar relationer med kändisar. Producent är den hyllade Stjerna Askeberg-Schyller, barn till Helena och Kenneth och sambo med Fredrik Uthas. Jag har hyllats för min värme och mitt ärliga tonfall.

Just nu har jag uppehåll från TV eftersom jag och Jörgen väntar vårt första gemensamma barn (Jörgen har fyra barn från tre tidigare äktenskap). Men ligga på latsidan är inget alternativ för mig. Tillsammans med illustratören My-Inger Bringstedt (som var Jörgens första fru) håller jag just nu på med vårt andra gemensamma bokprojekt. Första boken hette ”Kram-koden” och just nu håller vi på med att samla in roliga barncitat till uppföljaren.

Slutligen en hemlis: min förlagschef Heinz Bringstedt har nyligen frågat mig om jag inte skulle vara intresserad av att skriva en chic-lit-bok om en singelmamma i Stockholms media-kretsar. Jag är sååå peppad! Jag ska skriva den i Heinzs sommarstuga på Gotland och arbeta på boken eftersom jag och Jörgen har det lite motigt just nu.

Stora famnar till er alla! Ni är UNDERBARA!

Kommentera

