Podcastsäsong

Under sommarmånaderna har flera av mina favoritpodcasts legat nere. Trist men samtidigt ett tillfälle att lyssna på skivor som har blivit liggandes hemma.

Nu börjar det dock röra på sig igen på podcast-fronten.

Brittiska dagstidningen The Guardian(1) har flera stycken bra och intressanta återkommande podcasts (en del av dem har återfunnits på den här sidan). Du finner deras pod-register här. Min favorit är Football Weekly tätt följt av Media Talk.

Det som kännetecknar dessa är nördig kompetens och rappt tilltal. Den som inte är helt bekväm med det engelska språket kan få en del problem. Det ska erkännas att jag får lov att använda rewind-knappen till och från när det kommer till att hänga med i de allra mest hetsiga diskussionerna.

Ännu en brittisk favorit är BBCs Radio 4 (motsvarar svenska P1). Deras register (här) innehåller det mesta om mycket. Jag rekommenderar In Our Time, Thinking Allowed samt Start the Week.

In Our Time handlar om historia och lärdomshistoria och leds av farbrodern Melwyn Bragg. Thinking Allowed tar upp socialvetenskap. Viss varning för att programledaren Laurie Taylor är en aning för mycket av en gubbjävel i min smak. Start the Week, lett av fenomenale Andrew Marr, är ett aktualitetsmagasin som bjuder in författare, tänkare, politiker och dramatiker. Där möts de olika personerna och får diskutera varandras verk/ståndpunkter. För inbitna politiska nördar är Weekly Political Review en guldgruva.

Sveriges Radio (här) är riktigt bra de också men av någon anledning så är deras mp3-filer ofta rätt otympliga stora. Fråga mig inte varför. Extra stort plus för att de har hela, tyvärr nyss avslutade, ”Heliga Familjen”-serien liggandes där.

P3-dokumentär arkivet är ofta berömt och jag ansluter mig villigt till hyllningskören.

(1) …ständigt återkommande på den här sidan.

Kommentera

