Tabloidövergrepp: Baby P-franchisen flyttar till Sverige

Igår hedrade jag den svenska pressen eftersom de inte rapporterade om vändningarna i fallet ”Baby P” under tisdagen.

Det skulle jag inte ha gjort.

Idag gör Catarina Håkansson på Aftonbladet och Josefine Elfström på Expressen raka rip-offs på rapporteringen från gårdagens brittiska tidningar. I Håkanssons artikel knyter man an till andra uppmärksammade, brittiska barnamord. Elfström anger The Sun och The Daily Telegraph, som inte är några journalistiska föredömen i mina ögon, som källor i sin artikel.

Båda journalisterna återger dessutom det populistiska kravet om att skattebetalarnas pengar inte ska finansiera skyddade identiteter när de dömda har tjänat sina straff.

Inte ens i England är uthängningen och publiceringen av bilderna på de utpekade och dömda okontroversiell. Roger Smith, direktör för organisationen Justice (se länk för mer info), anger bland annat dessa skäl till varför det inte ska publiceras:
1.) ”Baby P” har syskon. Dessa kommer nu att bli offentliga personer genom publiceringen efter att tills nu ha varit utanför all rapportering.
2.) Lynchstämningen som redan är rätt massiv får ytterligare bränsle i och med att dess måltavlor får ansikten.
(Roger Smith är citerad med mina ord ifrån den här podcasten)

Jag har valt att inte länka till de svenska kvällstidningsartiklarna eftersom jag inte vill generera träffar till dem via min sida.

Mitt ”worst case scenario” just nu är om någon av tidningarna pressar upp ”Dokument: Baby P” lagom till helgen med hela historien inklusive bilderna från läkarnas rekonstruktion av Baby Ps dödliga skador.

One Response to Tabloidövergrepp: Baby P-franchisen flyttar till Sverige

  1. […] P-rapporteringen del 1 Jag har tidigare, i förra veckan (här), rasat mot att kvällstidningar slängde sig huvudstupa in i den brittiska, inte på något sätt […]

Kommentera

