Baby P-rapporteringen del 1

Jag har tidigare, i förra veckan (här), rasat mot att kvällstidningar slängde sig huvudstupa in i den brittiska, inte på något sätt okontroversiella, rapporteringen om Baby P.

För alla blodtörstiga satar finns det massor av material om det här fallet på nätet. MEN! Vi som inte vill ha det här nedtryckt i halsen anser jag har rätt att protestera mot den här rapporteringen.

I England där den här fruktansvärda händelserna inträffade har jag viss förståelse för att folk kan vara intresserad – inte nödvändigtvis av de bästa av anledningar – men jag förstår hur de tänker. På samma sätt är de medierna som väljer att rapportera utsatta för granskning. I BBCs Media Show går Ed Stourton hårt åt det egna bolaget och dess rapportering. I Sverige däremot så ses det hela som en groteskt morbid ding-ding-värld spinoff från helvetet. Pressetik om att lämna ut namn och bilder kan man lämna bakom sig och glatt sprida ut storyn.

Ni förstår min poäng.

Jag beslöt mig för att kontakta kvällspressens fotsoldater, de som å Expressens och Aftonbladets räkning fick återge vad de brittiska tidningarna hade skrivit i fallet.

Jag är medveten om att det är journalisterna som förväntas lyda order och arbetssituationen med vikariat etc inom media men jag var ändå intresserad av att få höra deras version. Dessutom så skyltar alla journalister numera med sina e-mejladresser vilket känns som en uppmuntran till såna här kontakter.

Dessvärre valde bara en av de två att återkomma med svar. Detta hedrar Josefine Elfström, Expressen. Catarina Håkansson, Aftonbladet, har avstått att svara. Walkover.

Jag skrev, blått, och Josefine Elfströms svar i svart, kursivt.

Ni har rapporterat om fallet med ”Baby P” på respektive kvällstidning. Det verkar som att ingen av er är på plats i Storbritannien utan att ni har rapporterat utifrån brittiska mediers bevakning.

Jag undrar hur ni ställer er till att skriva om det här fallet i svenska medier; är det här något som faller in under kategorin ”allmän-intresse”? Om inte, vad skulle ni kategorisera det som?

Vi skriver om fallet eftersom det är en uppseendeväckande och fruktansvärd historia.

Båda era tidningar har valt att publicera bilderna och namnen på de inblandade. Hur ställer ni er till det?

Angående bild- och namnpubliceringen så är det ett beslut som togs av min chef.

Själva nyheten var att brittisk domstol hävt det tidigare förbudet mot publicering och att britter är förbannade på att mamman, styvpappan och styvfarbrorn sannolikt kommer att få beskydd den dagen de släpps.

Ang beslutet att publicera bilderna ber jag dig att ta kontakt med Emma Boethius som var chef den dagen.

Baby P hade syskon, som fortfarande är i livet. Hur tror ni att de kommer att påverkas av publiceringen? Jag är medveten om att det framförallt är ett dilemma i Storbritannien.

Du frågar hur jag tror att Peters syskon kommer att påverkas av det här: Jag tror inte publiceringen har så stor betydelse i sammanhanget. Barnen har nya efternamn och folk i deras närmaste omgivning vet redan hur det ligger till.

Så tycker alltså Elfström på Expressen. Ett referat av BBCs Media Show kommer att dyka upp på den här sidan ikväll.

6 Responses to Baby P-rapporteringen del 1

  1. Henrik skriver:

    ”Vi skriver om fallet eftersom det är en uppseendeväckande och fruktansvärd historia” … och sådana kan man ju tjäna gott om pengar på.

  2. Indy skriver:

    rakt på sak! ”uppseendeväckande” och ”fruktansvärt” är tydligen kriterierna.

    *börjar instinktivt att såga ett barn i huvudet medan jag samtidigt övar på ett smil till bilderna i tidningen*

  3. Henrik skriver:

    Det är lite beklämmande att de inte ens försöker hitta på någon annan ursäkt.

    • Indy skriver:

      …och det är inte förrän i tredje frågan som ordet ”jag” dyker upp. innan dess är det ”vi” och ”min chef”. heder att hon svarade i vart fall även om beklämningsfaktorn är rätt hög.

      senare ikväll kommer del 2 som innehåller BBC controllerns motivering för publicering. den är rätt beklämmande den också.

  4. […] P-rapporteringen del 2 Jag har tidigare skrivit om rapporteringen i kvällspressen om fallet med Baby […]

  5. […] finner de tidigare inläggen om rapporteringen om Baby P-fallet här och […]

Kommentera

