Baby P-rapporteringen del 2

Jag har tidigare skrivit om rapporteringen i kvällspressen om fallet med Baby P.

Eftersom publiceringen av namn och bilder av de skyldiga inte har varit okontroversiellt i Storbritannien kallades Fran Unsworth, som är ansvarig för Nyhetsrapporteringen på BBC, till BBCs Media Show.

Här följer ett sammandrag av intervjun som Ed Stourton genomförde med Unsworth och Charlie Beckett, direktör för tankesmedjan POLIS. Intervjun ligger just nu på BBCs Media Show hemsida som mp3:a men kommer snart att plockas ned. Jag känner därför att ett sammandrag är nödvändigt. Sammandraget är inte ordagrant men jag hoppas att andemeningen framgår.

Ed Stourton (ES): Dagen efter, vad har vi vunnit på publiceringen av namn och bilder?
Fran Unsworth (FU): BBC är en journalistorganisation och det ligger i vårt intresse att så mycket information som möjligt ska nå allmänheten.
ES: Vad har egentligen tillförts?
FU: Eftersom de skyldiga har blivit namngivna kan vi nu peka på deras egna förflutna, t ex att modern utsattes för övergrepp av sin far. Det här visar att övergreppen går i cykler och reproducera generation för generation. Detta hade inte framkommit om vi hade hållit tillbaka informationen.
ES: Vad anser Charlie Beckett, på tankesmedjan POLIS?
Charlie Beckett (CB): Jag anser att informationen i ärendet som redan låg upplagd på nätet av privatpersoner tvingade BBC att ta det här steget. Det uppstod ett glapp mellan vad folk läste på Internet och vad media kunde förhålla sig till.
FU: Det var en domstol som gav klartecken till publiceringen, inte en nätmobb. Att informationen fanns tillgänglig på nätet försvårade i ärendet. Domaren fick uppmana juryn att inte söka information på Internet.

Det här är, som sagt, baserat på mina egna anteckningar från min lyssning på podcasten. Är det någon annan som kommer till andra slutsatser än jag är jag villig att ta emot ändringar.

Av det här har jag sett eller hört noll (0) av i svenska medier. Det hade varit helt ok om de samtidigt inte hade valt att gå ut med de värsta avarterna i rapporteringen.

Kommentera

