Wongad: Konsten att sälja en artikel

Ola Wong är en skicklig journalist som ofta skriver duktigt och insatt om Kina.

Men när samma (mer eller mindre) artikel dyker upp i två tidningar (1 och 2) om fenomenet ”att shanzhaia” så får jag god lust att säga ”att wonga” är att sälja samma sak två gånger.

Framförallt avslöjar det här att de båda tidningarna som har betalat Wong för hans artikel är att betrakta som små och lokala. Frågan är om inte en av de båda artiklarna är en ”shanzhaiad” version av den andra? Men vilken av dem är orginalet?

Tills dess nöjer jag mig med att berömma Wongo med hans eget verb: Nice wonging, mr Wong!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: