Intermission complete: The Stark Experience

Här på min blogg har jag sedan en tid tillbaka gjort en del enkla poänger på journalistik som bygger på sociala medier, okritisk teknik-optimism, webbversionen av viskleken och till och från även över svenska mediers fascination över Starbucks. Kanske är det dags att göra en utvärdering…

Jag lät kontraktera Carl C Hägmark, min fiktive ”twunt”, till lokaltidningen Sydsvenskan, eftersom jag tyckte att de hade journalister som balanserade farligt nära gränsen till de fenomen som jag sparkade mot. Det kan hända att det finns värre syndare men jag tyckte ändå att jag kunde placera Hägmark där med gott samvete. Sydsvenskans redaktion kommer att ta hand om honom, resonerade jag.

Jag vet inte hur många av mina läsare som har läst Stephen King-romanen Stark. Den är faktiskt jättebra och var en höjdpunkt i min fulkulturella bildning på västgötaslätten. Det bär mig emot men jag kommer att avlossa en spoiler i nästa stycke:

I Stark tvingas en författare att ställas mot en hänsynslös mördare som han själv har skapat på pappret. Det är ungefär som i Bret Easton Ellis Lunar Park på sätt och vis. Fiktionen kommer till liv och författaren måste ta konsekvenserna.

I helgen gick jag in på Sydsvenskan och fann följande artikel. En man som förmodligen kallar sig journalist har lyckats få ihop en artikel genom att slösurfa runt på Öresundsbaserade företagshemsidor och på betryggande avstånd sätta sig själv som smakdomare över vad som är bra och dålig kommunikation. För den som inte orkar klicka vidare inkluderar jag följande smakprov:

Konsten att kunna förklara sin affär, vad det är företaget säljer och vilket värde detta ger kunden, var därför huvudtemat när 170 företags-ledare i veckan samlades på Ledreborgs slott på Själland till det sjunde Biotech Builders-arrangemanget sedan starten.

Och visst är det något som behöver slipas på. Titta bara på exemplen här nedan, hämtade från några stora regionala bolags hemsidor. Antingen är förklaringarna för ytliga för att egentligen säga någonting – eller så blir de så tekniska att de i praktiken är obegripliga.

Så här ser ett exempel, som journalisten har hittat, ut:

Nordic Drugs, Malmö
Vi är ett läkemedelsföretag som har specialiserat oss på den nordiska läkemedelsmarknaden. Service och kvalitet genomsyrar vårt arbete och våra produkter vilket du som förskrivare och patient förhoppningsvis skall känna av. Nordic Drugs tillhandahåller läkemedel som alla har den gemensamma nämnaren att de gör skillnad för människan så att hon skall ha möjlighet att leva ett fullvärdigt och aktivt liv.
Kommentar: Förlåt?

Jag upprepar: Kommentar: Förlåt?

Det här är bara för mycket Hägmark tänkte jag. Ändå kunde jag inte låta bli att söka på artikelförfattarens namn. Döm om min förvåning när jag fann följande blogg, tillhörande samme man.

Den uppmärksamme läsaren, om ni är villiga att kasta bort en kort stund, lägger märke till det hysteriskt Hägmarkska D.I-löpet som twunten har knåpat ihop alldeles själv.

Jag ville locka fram ett skratt men skapade ett monster. Hur fan kommer jag att kunna bräcka den här killen med mitt kommande reportage signerat Carl C Hägmark där Ben Bernanke intervjuas om sin iPod playlist? Eller för den delen låta Hägmark häpna över att bloggrevolutionen har gett utrymme åt människor i Stockholms innerstad att göra sina röster hörda när det kommer till stil/mode?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: