Brittiska brudar jag avgudade under 90-talet – plats 2/5

Vad är det för dag idag? Vad är det för dag idag? Jo, idag är ingen vanlig dag, idag är det fredag!

Fredag betyder inte kyckling på GoIndy. Här väljer jag istället att ta rollen av en 90-talsnostalgisk Berndt Egerbladh med lite genus-vetarpoäng i bakfickan. Jag talar givetvis om min musikaliska resa tillsammans med 90-talets brittiska brudar.

Drömpop och Shoegaze var nära besläktad i mångt och mycket. En sak som, även om musiklexikon aldrig kommer att erkänna det, förenade dem var även mitt totala ointresse. Däremot när det tidigare drömpop-bandet Lush valde att rikta in sig mot en mer kommersiell och poppig publik vann de mitt hjärta. Lush hade vid det här laget två kvinnliga frontfigurer, jättesnygga Miki Berenyi och jättesnygga Emma Anderson, som jag buntar ihop i det här inlägget. De hade även en manlig trummis som fick nog av jordelivet och begick självmord strax efter att de hade rönt kommersiella framgångar.

Vi lämnar detta bakom oss och njuter av den här musikaliska pärlan istället.

Kommentera

