Föreläsning: Dirty Diaries och kvinnlig porrfilm »En kvinnlig blick – en annan syn« – pt2

Som jag tidigare skrivit i det här inlägget från igår, så besökte jag en öppen föreläsning på Malmö Högskola som gick under namnet Dirty Diaries och kvinnlig porrfilm »En kvinnlig blick – en annan syn«.

Jag vill passa på att slå ett slag för de här öppna föreläsningarna. Det är en rätt soft vardagskvällsunderhållning även om det rör sig om ämnen man annars kanske inte direkt är intresserad av. Ibland kan ointresset för ämnet vara avkopplande nog. Det blir ungefär den loja känslan som jag känner när jag är med mina MFF-supporter-polare på Malmö Stadion; när jag ser på Arsenals matcher är jag för koncentrerad för att kunna slappna av.

Vad kan man räkna med för sällskap när man går på den här sortens evenemang? Jo. En högst ovetenskaplig studie av måndagens föreläsning gav mig kategoriuppdelning på publiken:

Akademiker: I sin naturliga miljö.
Sura tjejer: Rejält med attityd, alltid i grupp som dyker upp precis innan lokalen stänger.
Sura tjejer med electroclash-frisyrer: Som ovan fast med assymetriska frisyrer från 2004 (just det, inte 2001, 2002 eller 2003).
Fnissinga par: Förmodligen rädda för att sätta sig in i ämnet på hemmaplan.
Old-timers: Seniora bildningsnördar. Bless them.
Släkt och vänner: De närmaste sörjande.
Journalister: Dyker upp, tar foto och springer innan den efterföljande frågestunden.

Kommentera

