”Will Hyperlocal Save Journalism?” (Media Talk USA – September 2009) pt 1

Ny podcastsändning från Media Talk USA på The Guardian är lika med en sammanfattning på svenska genom Indys tolkning på den här sidan.

Den här gången har Jeff Jarvis bjudit in Deb Galant från Baristanet.com och Jim Willse, redaktör för The Star Ledger (tidningen hemsida finns här) och NJ.com för att diskutera om ”hyperlocal” är journalistikens räddning.

Journalistikens räddning? säger nu alla medioter. Jo, speciellt i USA har credit crunchen, den globala ekonomiska krisen dödat en massa tidningar på grund av att annonsmarknaden har fallit, gratistidningar äter upp annonsandelar samt konkurrensen från gratismaterial på Internet. Det går att få en god inblick i det här fenomenet om man till exempel läser Newspaper Death Watch. Det här är dåliga nyheter för alla vänner av traditionella papperstidningar. Jarvis lägger därför fram sin affärsplan om det hyperlokala som en väg framåt.

Om man vill få en inblick i vad hyperlokala nyheter innebär rekommenderar jag baristanet.com varmt. Det är bloggversionen av en nyhetssändning. Det är personligt och det finns en känsla av att det rapporteras ”i sidled” (inte uppifrån och ned, hårddraget: ”makten informerar”). Det går givetvis att ha åsikter om det är bra eller dåligt. En åsikt som redan har uttryckts på GoIndy-sidan finns här (Adam Curtis kortfilm om ”The Rise and Fall of TV Journalism”).

Jeff Jarvis börjar diskussionen med att presentera en hyperlokal affärsplan för en nyhetsorganisation. I botten för den här nya modellen, som han har diskuterat fram med studenter, entreprenörer och mediafolk ligger hyperlokala bloggar (som baristanet.com). Varje blogg är självstyrande och självfinansierande med en omsättning på omkring $200 000/år. Genom att organisera sig tillsammans med andra hyperlokala bloggar bygger man upp ett regionalt, journalistiskt ekosystem.

Det bildas ett bloggkooperativ. Jim Willse menar att detta är en tänkbar affärsmodell men att det kräver en övervakande management firma som håller i det praktiska arbetet. Detta bryter inte mot Jarvis modell, som även den förutsätter en central redaktion som samordnar arbetet för ekosystemet. Märk att jag använder ordet samordnar snarare än organiserar. Detta är en skillnad ifrån en traditionell nyhetsorganisation. Här handlar det istället om att föra samman hyperlokala bloggar som arbetar på samma journalistiska sak (samordna informationen) samt hjälpa bloggarna genom att samla in annonser som ligger på det regionala planet.

To be continued…

Ni hittar podcast-sändningen här.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: