Ad Crusade pt8

Det känns som att vi närmar oss slutet på den här sagan. I dagarna har jag sänt mitt tillägg till mitt klagomål till ASA (Advertising Standards Association, för alla som inte har hängt med sedan början). Ärendet har besvarats av Spendrups och TV3 och just nu kan jag meddela att ASA väger mer åt att fria än att fälla. Jag har dock gjort ett sista påpekande där jag bland annat anmärker på att Spendrups i det här fallet har gjort sig skyldiga till något av ett övertramp när det kommer till alkoholreklam riktad mot den svenska marknaden.

Jag misstänker att ASA kommer att gå på den linjen de har uttryckt i sitt brev (i vilket jag har ombetts att hålla låg profil i ärendet under den närmaste tiden, därav inget publicerande av vare sig ASAs ståndpunkt eller mitt tillägg till anmälan). Det innebär på sätt och vis en förlorad strid men samtidigt så har anmälan också från start varit något av en chansning, ett höftskott, en lott inhandlad på vinst eller förlust (…vilket givetvis bjuder in, lagar mat och dukar till en ”surt sa räven”-tolkning).

Från första början till nu har ju mitt huvudsakliga motstånd varit mer att reklamen är fördummande och ett plagiat än att det uppmuntrar till alkoholmissbruk.

Nu återstår att se vad som blir domen men jag är som sagt ytterst tveksam till att jag kommer få spika upp den åkerlundska skalpen på min vägg. I vart fall den här gången.

Kommentera

