Hallå Telia! 30-talet ringde! De vill ha sin rasism tillbaka!

Det är något ruttet i den danska staten och så vidare…

Vid det här laget är ”vi” ”alla” överens om att vi har ett ”annat” ”kulturellt klimat” i Danmark. Danskarna har, precis som finnarna och norrmännen, valt att gå man ur huse och lägga sina röster på ett parti som är inskränkt nationalistiskt, mångkulturhatande och dessutom lider av svårbotad islamomani.

Det här gör givetvis ont i alla oss som vill ha det där mysiga, varma och öppna Danmark man hörde talas om under 70- och 80-talet!

Därför gör det ont när Telia väljer att sponsra ett projekt som marknadsförs med följande bild:

Vi befinner oss alltså på ”klassiskt” black face-territorium. Jag har inga problem med att man döper sitt bolag till TV2 Zulu eller att man är generös och ger bio-erbjudanden under sommaren (vilket är varan som säljs med bilden). Det är fine by me. Men bilden? Jag tycker att den är aningen olustig.

Jag misstänker att få svenskar har undgått turerna kring vad man ska kalla chokladbollar eller ståhejet kring ”Nogger Black”-kampanjen. Att ett svenskt företag skulle göra en reklamkampanj med bilden ovan (som bara är en i en serie som jag tyvärr inte funnit på nätet) känns mycket avlägset. Telia tycker dock att det här är OK, fast på andra sidan sundet.

Jag fann inget annan lösning på problemet än att jag fick ge mig ut på ett mini-Ad Crusade.

Jag skickade ett mejl till TeliaSoneras Sverige-kontor och frågade dem vad de tyckte om Zulu Summer Cinema-kampanjen, inkluderade wikipedia-länken ovan, och fick följande svar från en Brand Manager:

Hej Christian!

Tack för ditt mail och fråga.
Telia i Danmark sponsrar Zulu Sommarbio som en aktivitet för att bjuda på goda filmupplevelser till sina kunder.
Bilden du refererar till är en del av Zulu Sommarbios marknadsföring.
Telia i Danmark har även ett samarbete med Nordisk Film biografer, och i detta sammanhang finns ett stående erbjudande för Telias kunder att gå på bio varje tisdag ”gå 2 men betala för 1”.

I Sverige har vi valt att inte sponsra film utan här fokuserar vi på fotboll & musik.

Din referens till black face har självklart inte varit syftet bakom aktiviteten.

Jag hoppas detta är svar på din fråga

Med vänliga hälsningar
Elisabeth Andersson
Group Brand manager, Brand Management HQ

Wait a minute. ”Din referens till black face”. Vadå ”din”? Det är väl inte jag som har smetat skokräm i ansiktet och dragit på mig banankjolen? Frågan är om Telia i Sverige skulle kunna tänka sig att sponsra fotboll som t ex det stundande VM:et i Sydafrika eller musik som Johnny Cleggs nästa turné med samma typ av reklamkampanj? Det tror INTE jag.

Zulus reklambyrå hade väl åtminstone kunnat göra som produktionsbolaget Eyeworks och betalat ett par riktiga zulus med majsmjöl och småpengar för ett photoshoot?

Tyvärr har Telia vägrat att svara på mitt följande mejl. Tystnad alltså. De tycker att vi är klara med det här och vill inte veta av mina referenser till black face. Tack för det Telia. Det blir lätt att välja telefoni-operatör.

Om man inte vet vad Danmark är för något slags land kan man klicka vidare på någon av de följande länkarna, samtliga leder till artiklar om Lena Sundströms bok ”Världens lyckligaste folk” som inte alls har hyllats ensidigt i media, vilket somliga vill göra gällande. Tvärtom tycker jag att kritiken i bästa fall har varit ljum. Jag tycker hur som helst om Sundström. Läs om det här:
Aftonbladet
Expressen
Sydsvenskan
Newsmill-artikel av Sundström

2 Responses to Hallå Telia! 30-talet ringde! De vill ha sin rasism tillbaka!

  1. Nummerupplysaren skriver:

    Jag vill bara säga att din kommentar om Blondinbella på DN var helt oslagbar… Så rätt! xD

    • Indy skriver:

      jag tackar och bockar för berömmet.

      …och för alla de som inte har sett min kommentar om blondinbella så skrev jag följande (apropå att hon inte tjänade 3-400 000 SEK/månad):

      bell-aid startar här och nu. låt oss alla samlas och tillsammans samla ihop pengar till blondinbellan så hon kan fortsätta att konsumera som det vore 2007. var finns the real group, kristin kaspersson och resten av den svenska gala-eliten?

Kommentera

