BBC under attack – BBC och Digital Britain

Enligt Maya-indianernas domedagsprofetia kommer världen att upphöra 2012. Jag betvivlar starkt att de har rätt. Något som även det ska upphöra 2012 är BBCs analoga sändningar, när dessa övergår till det digitala. Det pågår alltså en digitalisering av brittiska medier, något som även är på gång här i Sverige. Problemet är bara: vem ska betala för kalaset?

För att förenkla: det analoga nätet håller på att bli för litet all media. Det är för lite utrymme mellan radiokanalernas frekvenser och den bästa lösningen är att flytta över det till digital sändningar. Genom att skapas oändliga möjligheter att sända. Det finns dock en del hinder som håller emot den digitala utvecklingen.

Det finns det de som tjänar stora pengar på att ha tillgång till de nuvarande frekvenserna. De är inte överdrivet entusiastiska att öppna upp för den här sortens konkurrens om lyssnarna. Eftersom det här är privata media-företag så är de dessutom beroende av annonsintäkter, de där enerverande reklamsnuttarna man hör mellan Shakira och Westlife. Problemet är att de intäkterna har sjunkit, i bästa fall, eller rent av kraschat i takt med att världsekonomin har brakat ihop. Därför ställs nu krav på att public service-media ska bekosta den största delen av digitaliseringen.

Hur finansierar man detta utan att släppa in annonsörer och sponsorer? Jo, antingen så avsätter man pengar ifrån sin existerande budget, det som bekostar TV- och radioprogram eller så får man höja avgifterna för medie-konsumenterna. Här finns ett problem i form av att många medie-konsumenter har svårt att se vitsen med digitaliseringen.

Det är rätt svårt att övertyga Gregory, 71 år, i Nefyn, Wales om vad han har för något att vinna på digitalisering. Vårt exempel Gregory har alltid lyssnat på BBCs Walesiska sändningar på den radio han fick av sin far 1952. Han är misstänksam mot planerna på att skära ned i program-utbudet och tycker redan att det finns för många kanaler som stör hans frekvens. De nya kanalerna lär ju inte hårdsatsa på folk som honom. Det är mer troligt att nya kanaler kommer rikta sig mot unga människor i urbana områden. Gregory, som alltid har lyssnat på BBC och betalt sin licens känner sig sviken och vill inte betala mer för att några 12-åriga hoodies i Clapton ska kunna lyssna på hiphop genom sina mobiltelefoner.

Finansieringen av Digital Britain är alltså ytterligare ett problem för BBC som måste lösas.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: