Mainer vid Götlaborgspolisen, kapitel 55

Mainer slog sig ned i sin fåtölj, hällde upp ett glas whiskey och tänkte för sig själv, i sedvanlig kursiv stil:

Under den här undersökningen har något ändrats. Det handlar inte om att någon har flyttat ett skrivbord några centimeter åt ena eller andra hållet. Det handlar om värderingarna i samhället. Efter att ha varit någon som tar parti för de utstötta i samhället, någon som engagerar sig för människorna i Moçambique, så har jag mer och mer hänfallit åt att bli inskränkt och kritisk mot allt som kommer utanför Götlaborgs kommungräns.

Detta skulle kunna vara något negativt men i mina ögon så betyder detta, från och med detta ögonblick, till att jag inte sätter mig över mannen på gatan. Mina funderingar och mitt härjande i kapitel efter kapitel har inte ambitionen att förändra något utan ska istället spegla den vanlige mannens oro.

Detta tänkt så sänkte Mainer sitt glas whiskey, körde tre och en halv sväng runt kvarteret (privatspaning!) innan han däckade bakom ratten och krockade med grannens SUV.

Kommentera

