”Terrorsvenskarna”

Inleder morgonen med att lyssna på P1 Morgon och då fastnar jag på det här.

Återigen Ghezali (1). Visst. Fatima Doubakil från muslimska mänskliga rättighetskommittén (2) har en poäng (3). Frågan är hur de kommer att reagera nästa gång (4)? Hade det inte varit smartare att säga att det här var en dålig grej? Hade inte muslimska mänskliga rättighetskommittén, som uppenbarligen är talespersonerna som ansvarar för såna här ”incidenter”, kunnat göra sig själva en tjänst genom att säga att det här var mindre övertänkt, att det var en dum grej.

Jag måste säga att jag var på Ghezalis sida när han satt fängslad första gången. Jag hade överseende med att han aktivt hade sökt sig till organisationer och personer med anknytning till internationell terrorism. Jag tyckte att det var en korrekt sak att göra att få ut honom därifrån.

När han sen tackar för hjälpen genom att fastna i Pakistan har han fuckat upp det en gång för mycket. Killen är kanske inte ens det minsta insatt i vad det är för kretsar han rör sig i. Han är kanske bara en oturlig douchebag med en viss dragning till radikala islamister. I så fall bör muslimska mänskliga rättighetskommittén gå ut med det istället för att göra en martyr av honom.

(1) Och då syftar jag på att det är andra gången jag skriver om honom den här veckan, inte att han har blivit fångad nära ett terroristläger i Malaysia med en väska packad med $50 000 och semtex.
(2) Finns det en mänsklig rättighetskommitté för ateister? Vem företräder oss?
(3) …även om hon överlåter den poängen till Camilla Kvartoft, i absolut sista minuten av inlägget.
(4) Här spekulerar jag men jag tycker att Ghezalis CV talar för sig självt.

Kommentera

