Sesam osv.

Meningen ”bra jobbat, Einstein” har bara använts uppmuntrande en endaste gång i världshistorien och det i samband med upptäckten av relativitetsteorin.

På samma sätt har, sedan Arthur Conan Doyles död, meningen ”bra jobbat, Sherlock” endast yttrats oironiskt i tre, ovetenskapligt, fastställda fall.

De här två sanningarna dyker upp i mitt huvud när jag ser en kvinna bråka med en dörr på ett S-tåg, det vill säga Köpenhamns tunnelbana.

Först står hon framför den. Blickstilla. Sedan viftar hon med handen framför sig. Det tredje försöket innebär att hon stirrar snett uppåt. Där efter viftar hon med handen snett ovanför huvudet.

Vid det här laget blir jag orolig för att S-tåget ska lämna stationen, där jag också ska gå av, så jag stiger fram och trycker på knappen på dörren.

Kommentera

