Mainer vid Götlaborgspolisen, kapitel 47

Reportern trängde sig fram och gjorde en attack mot Mainer.
– Det har nu gått ett par veckor sen en skock lyfte in dig i riksdagen, vad anser du om din tid i riksdagen så här långt?
– Jag är nöjd med vad jag har lyckats åstadkomma.
– Du gick till val på ett manifest som var rätt aggressivt på lagstiftningsfrågor, något som inte har varit helt okontroversiellt i medier. Vad anser du om kritiken?
– Det stämmer bra. Jag brinner först och främst för lag och ordningsfrågor. Straffsatser, lagstiftning men även mjuka frågor som att barn inte får tala i mobiltelefon och ha på sig keps under lektioner…
– Men vad anser du om kritiken?
– Jag vill bara poängtera att jag är mycket nöjd med att ha lagstiftat mot självmordsbombningar under skoltid!
– Kritiken som riktats mot ditt valprogram har ofta gått ut på att de frågor som du har ”lyft debatten om” är undantagsfall och i somliga fall aldrig har förekommit. Vad har du för belägg för att till exempel 58 % av alla dagis var träningsläger för lesbiska talibaner innan du kom in i riksdagen?
– Jag rör mig bland vanligt folk. Man hör hur snacket går och om jag hör någon av mina bekanta i dagis-världen oroa sig för att sexåringar tillåts köra skördetröskor genom kaninfarmer så vill inte jag ställa mig ovan deras oro. Jag är mycket nöjd med att ha lyft den debatten och planerar att kämpa vidare för att göra våra dagis säkra för barnen. Barnen är ju trots allt vår framtid. Men du och dina journalistkollegor verkar ju inte ta vanligt folks oro på allvar.
– Hm. Det har noterats att du inte har närvarat vid ett enda möte i riksdagen sen du lyftes in av en optimistisk skock. Vad har du för förklaring till det?
– Jag rör mig bland vanligt folk. I mitt yrke som polis möter jag varje dag vanliga människor. Jag anser att det är en av mina bästa meriter. Kontakten med vanliga människor.
– Men inte en enda motion?
– Motion får jag i löpspåret. Nästa fråga!
– Är det för mycket begärt att du närvarar vid möten och bidrar med motioner? Du har ju betalt för riksdagsarbete samtidigt som du jobbar som polis.
– Vi ska se över regelverket.
– Men tror du inte att det sticker i ögonen på ”vanligt folk” att du tar ut dubbla löner?
– Vi ska som sagt se över regelverket!
– Och resan till Brasilien? Den finansierades av…
– Vi ska se över regelverket! Och kronologin!
– Och personer du har skjutit under utrednin…
– Vi ska se över regelverket!

Mainer hoppade in i en taxi. Han hade lyckats rymma från journalisten och det var en källa till enorm glädje. Mainer firade med en rejäl klunk whiskey.

7 Responses to Mainer vid Götlaborgspolisen, kapitel 47

  1. Cecilia skriver:

    I MITT Sverige läser alla Mainer.

    • Indy skriver:

      Gott! Genom att läsa Mainer har du passerat det språktest-förslag som Mainers parti precis lagt fram i riksdagen. Du har därför deras välsignelse att när som helst börja jobba på ett närliggande dagis.

  2. Cecilia skriver:

    Yeehaw. Så haschrökandet och min bakgrund inom den kreationistiska rörelsen är inget problem, då?

    • Indy skriver:

      Svår fråga som kräver följande motfrågor, samtliga avsända från Mainer-partiets bunker:
      1) Did you inhale?
      2) Skulle du under några omständigheter kunna tänka dig att benämna kreationism som ”intelligent design” istället? Vi kan givetvis inte förneka dagisbarnen att de får höra båda sidorna i debatten.

  3. Cecilia skriver:

    1) Hm, en slamkrypare. Andades in, men sen ut igen, räknas det?
    2) Hell, jag är inte nogräknad. Kalla det vad som helst bara jag får jobbet.

    • Indy skriver:

      Mainerpartiets linje tillåter i nu-läget in- och utandning men vi ser över regelverket. Icke-nogräknade personer kallar vi vad som helst bara de får jobbet gjort.

      Varsågod! Det är nu fritt fram att ta hand om vår framtid; barnen. Infinn dig på det privata dagiset Colorado-baggen vid 06:12 imorgon och gör dig redo att visitera kidsen efter mobiltelefoner, midjekorta t-shirts (as made famous by Britney Spears) och, vem vet, kanske har tolvåringen du möter på gatan en kniv i fickan.

      Vid klockan 12:00 öppnar Colorado-baggens eget Beatles-sällskap och vi har bjudit in John, Paul och George. Kanske kommer de! Fingers crossed!

  4. Cecilia skriver:

    Jag håller tummarna, men är samtidigt lite besviken. Beatlarna känns mossiga – hade nog förväntat mig mer ”go”. Det finns ju en massa fräscha artister man kunde ha frågat (Neil Young, Mikael Rickfors, W.A.S.P etc etc). Men bra och positivt initiativ i alla fall.

Kommentera

