Heberlein/Odell visited/revisited.

Tidigare har jag dragit paralleller mellan etikprofessor Ann Heberlein (som jag har varit kritisk mot) och konstnären Anna Odell (som jag har hyllat okritiskt men samtidigt tagit mig friheten att försätta i lågprisflyg-Hades) på just den här bloggen som du läser just nu.

Döm om min förvåning när jag ser att Expressen Kultur parar ihop dem under skribent Heberleins penna. Heberlein kan inte låta bli att ta tillfället i akt att passa på att dela med sig om att hon också minsann har fått hat och hot.

Det hade kunnat bli ”läsvärt” men stannar vid ”intressant”, det vill säga strax under. Känn inget tvång, god vänner, även om jag rekommenderar min egen länk (tidigare).

4 Responses to Heberlein/Odell visited/revisited.

  1. Maricka skriver:

    Well, alltid en seger att sätta som en fjäder i hatten.. Du borde dock läsa boken, gillade framförallt hennes analys av begreppet ”onormal” bland alla västerländska psykoanalytiker, filosofer och idéhistoriker som byggt grunden till den statsvetenskapliga institutionen i Lund.

    Instämmer i din kritik på punkterna 1). Om 2) vet jag intet och 3) tycker jag är svag. Likställer inte uttolkandet av fenomenet ”psykisk sjukdom” med att dra uppmärksamhet till sitt examensarbete på Konstfack. Att provocera fram en reaktion från sin omvärld så att polis tillkallas tycker jag är en annan sak än att spårlöst försvinna i syfte att ta sitt liv. Men visst, det är en moralisk diskussion ställt på sin spets vare sig man anammar sin personliga Kant eller utilitariska syn på världen.

    Måste avsluta en rapport, ville mest bara säga hej. Och få en inblick i din argumentation – du publicerar så mycket inlägg att jag som ovan läsare av bloggen får volymer att se framemot.

  2. Maricka skriver:

    Hennes analys av hur man inom det västerländska samhället, och bland västerländska filosofer, behandlar anomalier som t ex psykisk sjukdom.

    • Indy skriver:

      Just det! jag glömde inkludera den här ”vettlösa spyan” på min lista. Även om jag inte är Sahlins största fan anser jag att det här går över gränsen. Vad säger du? Och skulle du kunna tänka dig ett liknande angrepp på Heberlein gå igenom i någon dagstidning? Det har jag väldigt svårt att se. Där spelar Heberleins dubbla, måhända inte självpåtagna, roller in vilket jag anser gör det så komplicerat.

Kommentera

