Papperstidningens död – ett överdrivet rykte eller en snar framtid? – skiftesföreläsning

Under måndagkvällen var jag och kollade på den senaste skiftesföreläsningen på Malmö Högskola, som den gamle föreläsningsnörden jag är.

Personerna som höll föredrag den här kvällen var Joakim Jardenberg (JJ), medieutvecklare och grundare av utvecklingsbolaget Mindpark, Sofia Mirjamsdotter (SM), journalist och bloggare på Samesamebutdifferent.se, samt Daniel Sandström (DS), chefredaktör Sydsvenskan.

Personerna som var på plats var yngre än genomsnittsföreläsningen. Däremot var det övervikt på tech-twunts som satt och pysslade med sina I-phones, IMACs och all things Hägmark. Ärligt talat var jag nära att välta över min stolsgrannes MAC i vredesmod över att han hela tiden satt och facebookade.

Joakim Jardenborg inledde, i rollen som deadringer för papperstidningen. Som sin backdrop hade han inledningsvis ett diagram över medieutvecklingen det senast ett och ett halvt seklet. Från ”lokal (sic) marketplace, newspapers, radio, television, blogs, social networks, social news, pod-/webcasts, targeted”. I diagrammet dör tidningarna och radion vid 2020.

Redan 2006 körde The Economist frågan ”Who killed the newspaper” på omslaget och redan tidigare hade Philip Meyer slagit fast att den sista papperstidningen kommer att lämnas till återvinning i april 2040.

Det här får mig, bloggaren, att tänka på den här artikeln i The Onion; ”majoriteten av papperstidningar inköpta av kidnappare för att bevisa datum”.

En av de som enligt JJ är skyldiga till tidningsdöden är Craig Newmark, mannen bakom den amerikanska ”blocket”-siten craigslist. Samtidigt som amerikanska tidningar har tappat ca ca 50 % av annonsmarknaden under de senaste 5-6 åren har craigslist attraherat mer och mer annonsörer. Samtidigt som luften går ut annonshållet visar JJ också siffror på att tidningar tappar täckningsmässigt. T ex har Helsingborgs Dagblad tappat från 76 % till 53 % av hushållen från 1990 till 2006.

JJ pekar på faktorer som att Craigslist, som har kapat åt sig miljoner och åter miljoner ifrån exempelvis drakar som New York Times endast har 21 stycken anställda. När JJ pressar Daniel Sandström på antalet anställda inom Sydsvenskan (koncernen) räknas det till ca 700 personer.

Det som JJ bortser härifrån, även när han tar upp exemplet Twitter (uppe i 65 anställda) och exemplet Google, är att detta inte är journalistiska organisationer. Det handlar om webentreprenörer som är skickliga på att leverera en tjänst som uppenbarligen går ihop men det är inte det samma sak som att tillgodose de behov som en papperstidning kan tillfredställa. Ursäkta avstickaren… Tillbaka till JJ.

JJ menar att en industri som är för stor för att kunna böja sig kommer att brytas. Som ett exempel på en tidning som har lyckats göra omställningen pekar han på amerikanska Christian Science Monitor, som har lagt ned sin tryckeri- och distributionverksamhet. De som vill ha informationen får hämta den på nätet eller ladda hem den som en pdf.

JJ avslutar med att banta ned Sydsvenskan. I den slimmade versionen består Sydsvenskan av 15 journalister, 15 hackare, 15 säljare och 4 chefer.

Näst ut på banan är bloggkändisen Sofia ”Mymlan” Mirjamsdotter. SM inledde kaxigt med att säga rätt ut att papperstidningsdöden inte är något problem. SM fortsatte€ med att påpeka att det finns tidningar som leveras till kostnaden av 100 SEK per dag till norrländska hushåll och ändå inte läses pärm till pärm innan de ska leveras till pappersinsamlingen. SM använder den (trötta) ”Friheten på Barrikaderna” som metafor för det SM anser vara en revolution. Internet är det mest demokratiska av medier och det är ingenting att vara rädd för. Det går att göra exakt samma sorts journalistik som bloggare som journalist (fast man får mer tid att arbeta klart utan deadlines, vilket alla borde vara glada för). Det går exakt lika bra att granska makten i en blogg som i en papperstidning.

Sist upp är Daniel Sandström, som agerar försvarsadvokat för ”gammelmedia”. DS inledde med att replikera till SM att inte revolutioner inte alltid är utav godo. Själv har DS varit med om att försöka göra den 161 år gamla Sydsvenskan till en mer webbanpassad publikation. Det som tidigare kunde hålla borta konkurrenter (distributions- och tryckeri-infrastruktur) är numera till nackdel gentemot webbkonkurrensen. DS ser dock inget problem i att t ex Facebook har flera svenska användare än antalet människor som dagligen går in och kollar på Aftonbladets hemsida. Det handlar inte om konkurrens där, och det ena utesluter inte det andra. Tvärtom är det just sociala medier/nätverk som genererar en stor del av träffarna till Sydsvenskans hemsida genom länkar.

DS lämnar framtiden till läsarvanor. Det är konsumenterna som ser till att hosta upp 2575 kr om året för sin Sydsvenskan prenumeration. På köpet får man klassisk morgontidnings journalistik, med t ex bevakning ifrån Malmö, Irland och Darfur. Men det hänger på en engagerad läsarkrets som är villig att betala för kvalitén. Ett alternativ är att gå den danska vägen där det har utvecklats elit-media med små, dyra upplagor som balans mot lättviktiga tabloider och gratistidningar. DS tror att papperstidningen kan utvecklas till en medial variant på LP-skivan, något för nördiga entusiaster.

Det som vi inte får svar på, som jag saknar, är hur Sydsvenskan använder sina resurser idag i jämförelse mellan reportagen ifrån Irland och Darfur och webbsatsningarna med bloggare. Jag skulle tycka att det var intressant att får reda på hur Sydsvenskan som satsar rätt aggressivt på sin webb lägger ned på de båda fälten. Är de verkligen så mycket djupgrävar som de är pigga på att producera nya bloggar (det vill säga åsikter istället för journalistiskt harvande).

Där tar det slut med föredragen och det följer en öppen diskussion med tillfälle att fråga ifrån publiken.

Läs mer här.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: