Papperstidningens död – ett överdrivet rykte eller en snar framtid? – skiftesföreläsning pt2

…fortsättning på skiftesföreläsningen ”Papperstidningens död – ett överdrivet rykte eller en snar framtid?” på Malmö Högskola, 2 november 2009.

Efter föredragen följde en öppen diskussion med de tre föredragshållarna med möjlighet att ställa frågor ifrån publiken. Jag återger några av de påståenden som gjordes och hoppas att kunna fånga dess andemening. Jag reserverar mig för eventuella feltolkningar.

Daniel Sandström (DS): Den slimmade redaktionen som Joakim Jardenborg förespråkar har inte bäring för att bevaka omvärlden.

Joakim Jardenborg (JJ): Det finns inte bäring för papperstidningen. De försök som t ex New York Times gör med att upprätta pay walls (murar som kräver betalning för att släppa in användare att ta del av innehåll) är dömda att misslyckas. Det står i vägen för länkningen som är det väsentliga med webben.

Sofia Mirjamsdotter (SM): Om jag har förstått det rätt så betalar annonsörerna för innehållet i tidningen medan prenumerationsavgifterna går till att trycka och distribuera tidningen. Klipp bort det senare och låt annonsörerna stå för tidningsproduktionens omkostnader.

DS: Jag tvivlar på att man kommer att kunna åstadkomma något med pay walls. Däremot har det visat sig att konsumenterna är villiga att öppna upp plånböckerna för inköp av applikationer. Där tror jag att tidningarna kan ha en inkomstkälla. Själva webben i sig är inget problem för papperstidningen. Tvärtom innebär det att Sydsvenskans når fler läsare.

JJ: Jag är skeptisk på att applikationer kommer att kunna rädda pappersvarianten av Sydsvenskan. Dessvärre är det också bråttom att något görs åt det.

DS: Jag anser att ett av de mest akuta problemen är att lösa frågan om press-stödet.

JJ: För att överleva måste tidningarna upprepa Googles strategi; de låste in de 5 vassaste hjärnorna från de amerikanska universiteten att tänka ut en affärsmodell.

SM: Det är inte pappret i sig som banar väg för kvalité. Det går att göra precis lika bra journalistik på nätet. Det finns exempel där papperstidningar har lämnat fältet öppet för medborgarjournalistik där det har uppstått lyckade affärsmodeller på lokal nivå. Par som rapporterar från bygden med en polisradio.

Här fick Mirjamsdotter en fråga ifrån publiken om hur hon själv försörjer sig. Går det att försörja sig som bloggare?

SM: Jag är tjänstledig från Sundsvallstidningen men får betalt för mitt bloggande på Aftonbladet. Just nu försörjer jag mig på att föreläsa och hålla kurser för tidningar (blog. anm. SM kan alltså INTE försörja sig på sitt privata bloggande). Däremot behöver man inte få betalt för att kunna göra god journalistik. Det finns otroligt mycket kunnande och skapande som sker utan betalning.

JJ: Antalet amerikanska bloggare som försörjer sig på sitt bloggande ökar hela tiden.

DS: Jag håller fast vid att papperstidningarna kommer att kunna överleva i ett mellanläge, både med papper och webb.

Här ställs en fråga om medborgarjournalister kommer att kunna stå emot trycket från påtryckningar av makthavare. Det exemplifieras med sydamerikanska journalister som tvingas ta emot pengar för att intervjua eller inte intervjua för att kunna klara brödfödan.

SM: Det finns en egyptisk bloggare som rapporterar om regimens övergrepp och han kan göra detta genom att så många följer hans blogg och ser de klippen som han lägger upp. Tack vare det starka nätverk som han har världen över kommer inte regimen att kunna stoppa honom.

One Response to Papperstidningens död – ett överdrivet rykte eller en snar framtid? – skiftesföreläsning pt2

Kommentera

