Nedräkningen – nytt fredagsinslag

Eftersom jag redan har bränt av listan med med 99 (1) bästa låtarna från så måste jag profilera mig på något annat sätt i den strida strömmen av listor som måste föregå ett årsskifte (och ännu större förväntan höjs ju eftersom det i det här fallet handlar om att summera ett decennium). Jag sätter därför återigen i gång med en fredagsföljetong (ni minns väl min tidigare hyllning till brittiska 90-talsbrudar?) men den här gången blir det, kanske i vissa människors (2) ögon, ett tyngre artilleri.

Den här gången är det dags att räkna upp de personer, verk och händelser som jag placerar i en blyomgärdad tidskapsel och gräver ned till framtida generationer (3) att minnas ifrån de senaste tio åren.

Det är ett pretentiöst och digert arbete som förmodligen hade krävt mer research än ett par snabba klick på Wikipedia. Men hey! Ni får ändå mer än vad ni betalar för så varför så ledsen? Jag välkomnar åsikter och förslag.

Kom dock ihåg att det är jag som moderera den här bloggen. Ett felklick, en avvikande åsikt och jag kommer att sända ditt patetiska försök att kommentera till de sälla jaktmarkerna.

Så. Från och med imorgon, fredagen den 13:e november och fram till decennie-skiftet. Now. Watch this drive.

(1) Varför 99 och inte 100? Fråga inte. Snälla. OK?
(2) De som inte anser att popmusiken peakade 1994.
(3) Det kommer funka lite som när man bestämt sig för att städa men efter bara en kvart hittar ett vältummat, gammalt nummer av ”Knasen”, en skrivbok ifrån mellanstadiet, ”Och världen skälvde” (4) eller bara en avi från Vattenfall. Man hittar något med tillstymmelse till skrift på och sen försvinner en timme av ens liv(5).
(4) Nej. Det där var ironi.
(5) En timme som var avsedd för städning, vilket kanske inte är en stor förlust, med tanke på att världen som vi känner den ändå är att braka samman under vikten av slentrianslängda papperslappar och drive-bys med McSopor.

Kommentera

