Dekad – Musikerna

Förordet är på gatan (for-word on the street) så vilka var 00-taletsmusiker som fick mig att jubla och gapa stort av hänförelse? Till viss del har jag redan avslöjat mig genom min lista över 00-talets bästa låtar men här är de tre musikerna som fick mig att springa till skivbutiken och spendera hederligt intjänade pengar på musik över disk, inköpt av en person med stor insikt i rocken och som gärna delar med sig av sitt vetande (i vissa tillfällen till och med hjälper en att identifiera den där låten som börjar typ något i stil med ”döh döh-döh-döh döh dööööh döh”). Jag kan avslöja att det blev två britter och en amerikan. Samtliga män. Men det kommer att ordna sig, alla vänner av kvinnor (till vilka jag räknar mig själv), det kommer att ordna sig på slutet…

Ett tag, kring 2004, var det nära att det hade blivit tre brittiska herrar på listan, Union Jack i topp. Vad var det som satte käppar i hjulet för en brittiska triss? Jo, det var Franz Ferdinands tredje album – Tonight. Alex Kapranos, frontman i bandet och till och från matskribent i The Guardian, hade känning på topp tre från och med 2004 och ända fram till 2009, men föll i och med den kollektiva gäspningen som nämnda skiva orsakade. Det var djävulskt trist att se Glasgow-bandet säcka ihop. Deras taggiga rock-pop gav mig och tusentals (miljontals?) människor en rock vi kunde dansa [snyggt] till och det var, och är, man sannerligen inte bortskämd med. Istället representeras de brittiska öarna av Pete Doherty och Alex Turner.

Doherty lyckades på två fenomenala Libertines-plattor och en Babyshambles-platta (Shotters Nation) att ge oss fantastisk musik och ett mervärde i form av ett personligt öde som var så gripande i all sin brutala dumhet att han fick oss att komma ihåg vad framtidens musiker aldrig någonsin kommer att kunna ge oss (se förordet). Dohertys missbruk med dess följder (bland annat inbrottet hos bandkollegan och medkompositören Carl Barat, då han stal dennes gitarr för att finansiera sitt missbruk) var ett alarm som dels signalerade att det var illa ute med Doherty (inget tvivel om det), dels vad det är som skiljer en rockstjärna från en vanlig dödlig. För trots att det är utan tvivel är idiotiskt, dåligt och helt förkastligt att injicera heroin så finns det något lockande i att fullkomligt destruktivt och egoistiskt bara släppa taget om allt och alla. Särskilt om det sker med de sångerna som soundtrack. I The Libertines andra, självbetitlade album fick alla musikälskare dessutom ytterligare en fantastisk skiva på temat ”män som inte älskar varandra (fast inte på det sättet) längre”. Placeras tematiskt mellan Suedes DogManStar och Roxy Musics For Your Pleasure.

Om Doherty är den gamla rockens spöke som stövlar in uppenbart påverkad, välter granen och spyr över julbordet är Alex Turner den kommande rockens vålnad. Från inledningsvis valpiga Arctic Monkeys till ett mer moget sound som nu börjar ta stadiumformat har Artic Monkeys växt något otroligt på tre plattors tid. När sedan Turner använder tiden vid sidan om till att spela in en så fantastisk platta som han lyckades göra på sidoprojektet Last Shadow Puppets The Age of the Understatement kan man inte göra något annat än att kapitulera.

På tredje platsen hittar vi amerikanen. Första plattan innehöll ett par pinsamma försök att hitta formen. När andra skivan kom var det en ren knock. Jag talar givetvis om Las Vegas stolthet, The Killers frontman Brandon Flowers, kompade av de två andra och han som ser ut som Earl Hickey på trummor. Det är alltså återigen en andra-platta, den som brukade ha adjektivet ”svåra” framför ordningstalet, som visar var skåpet ska stå. Sam’s Town gav oss en rad hits (titelspåret, Bones, Read My Mind) som var för sig hade varit skäl nog att hylla och höja Flowers till skyarna. Nu fick vi dem alla på en gång. Och då har jag inte nämnt den där majestätiska låten som sänder rysningar bara man hör introt. Jag är för ung för att förstå mig på Bruce Springsteen men när jag hör When You Were Young (som givetvis är låten jag talade) så tror jag mig kunna ana vad han handlar om. Tredje plattan, Day and Age har inte samma direkta anslag, trots fina Human, men är en riktig grower.

Det var det alltså. Doherty, Turner och Flowers. Men så var det ju brudarna…

Jag vill passa på att nämna tre stycken kvinnor som rockade mitt 00-tal och om det är något som jag tycker mig se som en röd tråd så är det innovation. De gav hopp om framtiden. Kvinnorna som jag vill ta med mig till 10-talet är…

Melissa Arnette Elliott, mer känd som Missy Elliot. Tillsammans med producenten Timbaland hade hon redan gett oss fantastiska låtar under det sena 90-talet men hennes fullständigt fantastiskt knasiga Miss E… So Addictive (med vurmandet för det olagliga preparatet ecstasy som pågick under det tidiga 2000-talet inom amerikanska hiphop-kretsar) var ett wake up-call som hette duga. Lägg där till fullständigt hysteriskt roliga och innovativa videor. Missy har försvunnit en del sen dess och verkar inte helt balanserad (hennes Cribs-avsnitt på MTV var riktigt sorgligt). Jag håller tummarna att hon är tillbaka snart.

Amy Winehouse. Amy Wineglass. Amy Wine-sumtin’. Läs stycket ovan om Pete Doherty, krydda med meningen ovan om Missy och Timbaland fast med producenten Mark Ronson istället samt ta en rejäl dos av det sextiotal som Alex Turner lyckades återuppväcka med Last Shadow Puppets. I en marknad där artister dyker upp och försvinner utan spår satte Winehouse sitt tydliga märke (i varje fall i sitt hemland) – hon blev en person som varje levande person känner till. Dessutom ”breakade” hon med ett fantastiskt – gissa vad – andra-album.

Tredje kvinnan ut och här kan jag få rejält med stryk om jag, eller kanske rättare sagt personen i fråga, inte spelar sina kort rätt. Det är samtidigt väldigt svårt att bedöma vad för kort hon sitter med på hand eftersom jag inte kan läsa hennes po-po-poker face. Jupp, den tredje kvinna är Stefani Joanne Angelina Germanotta, aka Lady Gaga aka hon med den snygga luggen aka hon med de konstiga kläderna aka hon som spelas på radion hela jävla tiden. Spice Girls var sin tids Madonna. Gwen Stefani var sin tids Madonna. En gång i tiden var förmodligen, men bara förmodligen, Madonna sin tids Madonna. Det är plastigt och har ytterst lite att göra med rock men en kombination av catchy poplåtar och löjliga utstyrslar kan till och från utgöra ett perfekt substitut för ett schysst järnrör, med vilket man kan slå världen med häpnad. Eftersom Lady Gaga ännu inte har släppt sitt andra-album och antagligen kommer att dröja med det eftersom hennes singlar från det första fortfarande går heta världen över är det svårt att göra en korrekt bedömning men jag väljer ändå att inkludera henne på listan.

Följaktligen:

Medaljplatserna – kategorin Musikerna:
Pete Doherty
Alex Turner
Brandon Flowers

Hedersomnämnande – kategorin Musikerna:
Missy Elliot
Amy Winehouse
Lady Gaga

Runner-ups – kategorin Musikerna:
Alex Kapranos, Santigold, M.I.A, Jay-Z, Kanye West och Jake Shears (i just den ordningen)

3 kommentarer till Dekad – Musikerna

  1. Cecilia skriver:

    Frände, igen. I alla fall när det gäller kategori nummer ett (gissa vem som ska till KB den 5:e – eller som åtminstone lever i illusionen att hon ska det, än har han ju inte lämnat återbud). Kvinnorna kan du däremot få behålla för dig själv.

    • Indy skriver:

      VA?!? antyder du att Pete Doherty kan komma att behöva ge återbud av en eller annan anledning? Då är vi överens om Pete D, Alex T och Brandon F. Kanske till och med om Alex K.

      Kvinnorna fick jag alltså behålla. Inte mig emot. Vem skulle du själv satt på platsen som musikalisk innovatör av årtiondet som gick? Borde jag ha tagit Santigold istället för Gagan på medaljplats? Hur kunde jag lämna Beyouncé utanför mina listor?

  2. Cecilia skriver:

    Känner inte att jag kan uttala mig med någon auktoritet här. Lyssnar av någon anledning nästan bara på män. Men PJ Harvey platsar ju alltid, förstås.

Kommentera

