Medierna i P1 – 70-talet ringde!

Jag har rackat ned på Medierna i P1 tidigare på den här bloggen. Varför inte fortsätta?

De två senaste programmen har haft inslag om…
… hur barnprogram balanserar mellan underhållning för barn och marknadsföring för leksaker.
…Journalisthögskolan (JMK) har påbörjat en utbildning av PR-konsulter (med journalistik, reklam och PR på schemat).

I båda fallen använder man släggan, inte skalpellen, för att ta sig an ämnet. Att det var bättre förr är grundinställningen när Medierna letar skurkar. Aningen bättre är det när Tove Leffler tar sig an Gunilla Herlitz, den ”nya” VD:n och chefredaktören på DN.

Jag försöker mig tänka mig in i ett Screenwipe-perspektiv och fundera på hur deras redaktion hade tacklat t ex barnprogramsfrågan. En take på det hela skulle kunna vara att ta ämnet till en reklambyrå och be dem att lägga upp en affärsplan för lanseringen av en ny uppsättning dockor/actionfigurer, fråga sig runt hur de skulle vinstmaximera och sedan pitcha förslaget för SVT barnkanalens chef. Efter pitchen skulle man kunna följa upp med de kritiska släggfrågorna.

Glömde jag förresten att säga att en stor del av senaste programmet går åt att rapportera om IB-affären? Hemma hos Medierna är det fortfarande 1973…

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: