Lessons learnt 2010:1

Mat som serveras på gator och torg och vars främsta USP är att de är ”exotiska” bör undvikas.

En tripp längs minnesfil (ö.a. ”memory lane”) ‘Ackney via Brick Lane-Angel-King’s Cross till Camden utmed kanalen i bitande kyla fick mig att glömma bort tidigare inskaffade kunskaper om gastronomi, livsmedelshygien och bakterologisk krigsföring.

Väl framme i Camden är det första som slår mig att jag känner mig skitgammal. Jag har varit för gammal för Camden förmodligen från första gången jag satte min fot där. 16, klumpig och blyg sjöng Morrissey. 20, klumpigt sminkad och dryg snarare. När jag kom dit rusig på britpop, en kulturyttring som vid det laget hade varit dödförklarad sedan 5 år tillbaka, var det oversizade Limp Bizkit-hoodies och Slipknot-kepsar som gällde. Om jag vid första resan mentalt färdades medelst en kultigt retro BMX känns det som att jag vid det här laget trampar fram på en penny-farthing.

Spola framåt ca ett decennium och H&M, American Apparel och Starbucks har rullat in.

Med facit i hand borde jag ha fattat vinken och gått och ställt mig i närmsta McDonalds-kö. Istället gick jag till det där gatuståndet med exotiska smaker av Asien. Att det inte var någon kö där, till skillnad från den lokala Weatherspoon-branchen eller hos nämnda burgarmånglare kunde, borde, varit en varningsklocka.

Reseguide

Taking Camden Mountain (by Strategy)

3 Responses to Lessons learnt 2010:1

  1. Jenny skriver:

    Man måste nog utsättas för London dagligen för att klara gatustånden.

  2. […] bestämde jag mig för att skaffa hatt. Tillfället gavs under en bakfull vandring genom Camden (omskrivet tidigare i det här inlägget, där jag kastade en Brian Eno-referens till mina läsar-svin) och tillfället […]

Kommentera

