Lessons learnt 2010:2

Har du vett och etikett?
a) ja
b) nej

Flest b: OK.
Flest a: OK, glöm dem.

Tillbaka i hemstaden och ute på en välbesökt bar vid Möllevången för att sänka en njuka i goda vänners lag blir jag varse om skillnaderna mellan att dricka med underklassen i East End och medielklassen i Malmö.

Bland de tidigare ursäktar man sig om man stöter emot någon. Till och med din mest ärrade thug som har lika många berättelser ur verkliga livet om The Krays som du har Astrid Lindgren-sagor ber artigt om förlåtelse efter att ha nuddat dig. Efteråt upptäcker du kanske att du saknar din plånbok, din fickrova eller i värsta fall din arm. Men ändå.

Igår blev jag attackerad av en två meter lång varelse som om den varit iklädd en trenchcoat mycket väl kunde ha varit ”komiker”-duon Anders & Måns sittandes på varandras axlar. Ni vet. Lite ohipp frisyr, en skepparkrans och ett par glasögon. Randig tröja.

I full karriär sparkar den här varelsen på min fot, möter min blick uppenbarligen medveten om vad som har skett men väljer att fortsätta vidare. Glömde jag att ta av mig hakkors-armbindeln innan jag gick ut, är frågan jag ställer mig medan jag surt sippar vidare på min ale.

Kommentera

