Nya Vågen – Karin Olsson ny på Expressen kultur

Nya Vågen i P1 är en av mina måste-lyssningar. Det är inte alltid jag stannar kvar genom hela programmet. Inte sällan bestämmer jag mig redan under första minuten om det är värt att lyssna på programmet rakt igenom eller stänga av direkt. Är det Stockholmsgänget som sitter bakom rattarna stannar jag kvar. Är det Umeå-filialen tackar jag för mig och lyssnar på något annat istället. Typiska Umeå-program handlar om saker som ”om man kan förändra världen med spänningslitteratur” eller om författare måste ha social kompetens. Om Stockholmsredaktionen, på gott och ont, är gjorda av plast och teflon är Umeå-redaktionen gjorda av sur ved.

Förra veckans program (20100406), som jag har letat upp i podarkivet, har fått ligga och mogna ett tag i min mp3-spelare. Gäst i programmet är nytillträdda kulturredaktören på Expressen Karin Olsson. Av intervjun, som leds av programledaren Kim Veerabuthroo Nordberg, blir det en lång gäspning.

Vi börjar med Karin Olsson. Olsson började som många andra på Lundagård och har sedan dess skrivit på flera ställen, bland annat på Expressen ledarsidor. Uttalad liberal som har tagit in en del kulturfrågor på sidorna som annars behandlar politik. Personligen tycker jag att hon har varit intressant att läsa. Inte alltid spot-on men aldrig slöseri med utrymme. Innan intervjun drar igång sätter jag betyget 1 på en skala mellan +5 och -5. Det är rätt bra, ska tilläggas.

Tyvärr sjunker betyget.

Kanske är allt Veerabuthroo Nordbergs fel? I påan frågar han sig hur Olsson ska förvalta arvet från tidigare kulturredaktörer. Förvalta alltså. Inte förnya. En ny clown men samma hamburgare.

Kommer du vara en debatterande kulturchef? frågar Veerabuthroo Nordberg och vid det här läget är mitt pekfinger redan på forwardknappen. Nej, jag kommer att köpa en villa i Österrike och styra redaktionen genom att skicka lappar genom dörrspringan ifrån min snudd på hermetiskt tillslutna källare, svarar inte Olsson. Istället svarar Olsson att hon kommer att vara en debatterande kulturchef. Det kommer bli mycket bloggande och twittrande lovar Olsson och fortsätter Expressens kultursidors vandring mot att bli mediamedia. Fuck folk, här produceras journalistik för journalister. Debattdebatt, ryggdunk och knivhugg. En cynisk betraktelse, men jag antar att det även innefattar att fortsätta journalistjournalistiken om Dawit Isaak.

Olsson berättar att det värsta en kultursida kan råka ut för är att vara förutsägbar. Här skulle jag vilja göra tillägget att boka gemensam flygbiljett med polska eliten men låt gå. Förutsägbarhet är alltså en kardinalsynden. Det är något som stannar kvar i mina öron under resten av intervjun.

Olssons förändringar innefattar bland annat en rekrytering, som hon inte vill ange vid namn, av en konservativ skribent. Hypen på konservativa skribenter är något som Nya Vågen har behandlat tidigare under året (20100309) och är åtminstone i min värld förbi zenit. Olsson vill även ge större utrymme åt det kvalificerade kulturreportaget på kultursidan. Olssson menar på att krympande budget på kultursidorna har resulterat i färre såna reportage. Här exemplifierar Olsson med Hallemars artikel om Landskrona. Det känns inte överdrivet nytt eller spännande utan tvärtom som ett ganska ordinärt kulturreportage.

Mer eld i magen har Olsson när det kommer till att hugga på den svenska filmpolitiken. Olsson angriper Allt om min buske och hyllar Darling. Ständigt denna Darling. Här väntar jag på att det ska ges två tummar upp till Farväl Falkenberg och De ofrivilliga men det kommer inte så jag antar att Olsson lyckas undvika förutsägbarhetsfällan.

Olsson har krävt att kulturministern ska avgå. Kulturutredningen sågas och den nuvarande borgerliga kulturpolitiken avfärdas som ”folklig” och ”som folk är mest”-image. Det här är något som får Olsson att återvända till filmstödet och efterlysa mer elitism och satsningar på kvalitetskultur. Surprise. Kvalitetskultur! Hade jag själv suttit på kulturministerposten och haft en budget att använda hade jag bekostat 1000 skrivmaskiner åt 1000 schimpanser och låtit dem kämpa på. Även en blind höna!

Så vad tror jag om Olsson och Expressens kultursidor? Jag tror inte att det blir någon storhetstid. Det hela påminner mig om när Sydsvenskan fick ny kulturredaktör. Även där var det en kvinna kring de trettio som tog över rodret. I det fallet fick den nytillträdda en tung överrock i form av Per Svensson i rollen som något slags Senior Contributor. Därmed var den nya chefen skjuten i sank direkt. Svensson harvar fortfarande runt och debatterar med samma tyngd. Kulturchefen på Sydsvenskan får inte samma genomslag. Det är trist.

Jag hoppas verkligen att den här intervjun är en produkt av ointressanta frågor och, gud förbjude, inte att Karin Olsson är den karikatyr på liberal kulturredaktör som hon framstår som.

Programmets soundbite:

Jag gillar den här vanvördiga inställningen, att ingenting är heligt, att man kan diskutera allt. Man gör det gärna med gott humor. Det finns en känsla för humor och en känsla att man vill debattera. Expressen är lite bråkig och det tycker jag är bra. Gunnar Wetterberg rekryterades nyligen som ledarkrönikör till Expressen och sa att Expressen är svensk mediavärlds Gossen Ruda (1) och det tycker jag är en ganska rolig (2) beskrivning av vad Expressen är.

(1) Folk som använder uttrycket ”Gossen Ruda” hamnar på min fiendelista.
(2) Det var INTE roligt.

Här hittar man programmet.

One Response to Nya Vågen – Karin Olsson ny på Expressen kultur

  1. […] – Karin Olsson sätter tonen Shit, vad jag kan vara ettrig. Först högg jag på att Karin Olsson svarade mesigt på rätt intetsägande frågor i P1s Nya Vågen. Var inte det nog? Uppenbarligen […]

Kommentera

