Indy hjälper dig att välja rätt parti i valet – pt1

Dels inspirerad av valrörelsen i Storbritannien, dels sporrad att redan nu kicka igång den svenska valrörelsen innan maskineriet är polerat och testkört, passar Indy på att förpesta de svenska riksdagspartierna med en liten enkät. Enkäten har sänts till de sju partierna som just nu finns representerade i riksdagen och ser ut som följer:

Hej,

Jag har fyra frågor inför det kommande riksdagsvalet som jag gärna skulle vilja ha svar på.

1. Ska vi ha svenska soldater i Afghanistan? Motivera varför/varför inte.

Det här är en fråga som troligtvis kommer att dyka upp i valdebatterna framåt hösten. Det är en fråga där svenska politiker känner att de kan göra en personlig insats på den internationella scenen genom att skicka svenska knektar från Skara, Strängnäs och Boden att offra liv och lem i ett främmande land. När en fanatiker flyger ett passagerarflyg in i en kontorsbyggnad av religiös övertygelse är han del av en dödskult som är beredd att offra liv för att driva igenom sin vilja. När en svensk grabb blir skjuten point-blank i Afghanistan så har han givit sitt liv för att flickor ska få gå i skolan (INTE martyr).

2. Har ert parti något särskilt program för stöd till ekonomierna i Baltikum, som drabbats hårt av svenska bankers utlåning?

När jag växte upp fick jag höra om hur Palme stod upp för Vietnam, Sten Andersson spred svensk progressiv socialdemokrati bland araber i Mellanöstern, Göran Persson stod upp mot nynazismen och hur Anna Lindh gav tummen upp till att bomba skiten ur serberna. Till och från höjdes röster som påpekade att Sverige hade varit otrevliga mot grannfolket i Baltikum. Vi hade med gott minne sänt några av dem tillbaka till en säker död. När Sovjet lade ned blind ledarkult och nationalistisk militarism, för ett par år, var vi svenskar tidigt på plats och såg till att rea ut alla tillgångar som tidigare hade tillhört det ryska folket till oligarker och utföra ekonomiska experiment. Ett kort tag under den Ekonomiska Krisen, när dina villalån plötsligt försvann, var det fokus på hur svenska banker hade uppfört sig i Baltikum. Här försöker jag att höra mig för om riksdagspartierna kan tänka sig ställa upp och stödja våra grannar balterna som vi, svenskar, har satt i det bruna.

3. Vissa länder i EU har kärnvapen. Kommer ni utöva något tryck på att de länderna avrustar?

Den här frågan, till tonerna av New Wave från tidigt 80-tal, tar upp den hopplöst retro-stämplade frågan om kärnvapen. Att höja ett varningens finger om kärnvapen idag är ungefär som att försiktigt föreslå att din nästas förkylning i själva verket digerdöden. Likförbannat tycker jag att det är intressant att höra vad de svenska riksdagspartierna anser eftersom vi har gått med i EG och allting och om de ändå ska ta snuset ifrån oss och reglera vilken storlek det ska vara på gurkorna och att man inte längre får kalla blockchoklad för choklad på grund av all jävla politisk korrekthet och våra badstränder ska regleras efter diktat ifrån Bryssel OCH Strasbourg så ska fanimig inte de få ha sina kärnvapen heller.

4. I dagarna lovar flera partier mer pengar till pensionärerna. Det är något som oroar mig. Tänker ert parti ge mer pengar till pensionärerna och varifrån tänker ni i så fall ta pengarna från?

Det här är något av en grinch. Snacka om att sabba julen. Di gamle! De som byggde landet! En gammal sanning säger dock att ”the coffin dodgers” är flitiga när det kommer till att rösta, endast överträffat av deras iver att utföra ärenden under lunchtid. Och trots att de röstar som de alltid har gjort (”Min farfars far var dräng hos en hård men rättvis patron som alltid gav oss rovor till jul och därför har jag alltid gått och röstat på en rova!”) anses de vara högvilt i det här valet. Det är en fullkomlig dusch av guld som strömmar fram… Vi tar om det sista. Det lovas just nu mycket till pensionärerna. Det är säkert helt i sin ordning, men likt Whitney Houston, så tror jag att barnen är vår framtid och är inte nödvändigtvis helt 100 %-igt säker på att pensionärerna är det befolkningssegment där mest ekonomiskt krut ska läggas.

Tackar på förhand!

Efter ungefär ett dygn har svaren på mina frågor börjat att komma in och när det kommer till att få sina åsikter presenterade är det först till kvarn som gäller. Den som vill ge sken av att bry sig rekommenderas att klicka på kategorin ”Riksdagsquiz 1” för att hitta svaren på mina frågor.

Hur reagerar du på ”Indy hjälper dig att välja rätt parti i valet – pt1” på Goindy?

* Jag blir glad– 0
* Jag blir varg – 140927723498
* Jag blir nyfiken –3,1415926535897…
* Jag bryr mig inte – 89898919389103208310

9 kommentarer till Indy hjälper dig att välja rätt parti i valet – pt1

  1. Henrik skriver:

    Jag tycker att du ska passa på att skicka till SD och Piratpartiet också. Om inget annat så för underhållningsvärdets skull.

    • Indy skriver:

      SD: (tillgjord basröst, en aning ”statsmannalikt”) Vi i Sverigedemokraterna tycker att X går att lösa genom att stoppa invandringen och skicka tillbaka alla som inte är svenska och vilka som är svenska det bestämmer vi från fall till fall och så gillar vi Astrid Lindgren. Vi arbetar fortfarande på vårt partiprogram men vi lovar att återkomma med fler dåligt underbyggda/barocka angrepp på ”icke-svenskar”. För mer information om vårt partiprogram ber vi dig tills vidare att logga in på Sydsvenskans kommentatorsfält så fort det har skett ett våldsbrott.

      Piratpartiet: Arrrghh!

      Efter en del tankeverksamhet och vägande för och emot bestämde jag mig för att avstå att kontakta de partierna. Om jag tar med de måste jag förmodligen också höra av mig till Ny Demokrati och Juni-listan för att ge sken av neutralitet.

  2. Henrik skriver:

    Good point. Men jag är fortfarande nyfiken på var Piratpartiet står i frågan om svensk militär närvaro i Afghanistan.

    • Indy skriver:

      Jag förmodar att Piratpartiet går in med hänvisning till att värna det afghanska folkets personliga integritet. Spekulation, javisst, men det har inte hindrat mig tidigare.

      Å andra sidan skulle man kunna tänka sig att Piratpartiet sympatiserar med talibanerna med tanke på att…
      1. bruket av burkha och påbudet om skägg innebär ett slags skydd för den personliga integriteten genom att på sätt och vis ge en slags anonymitet.
      2. Talibanerna var mig veterligen inte särskilt inne på att upprättahålla copyright-lagar (beväpnar sig troligen med tjeckiska, eller dåliga kinesiska, kopior av AK47) och de granatgevär av modell Carl Gustaf som de har blivit påkomna med att använda mot allierad trupp kan ju ALDRIG ha hamnat på grund av svensk vapenexport.

  3. Henrik skriver:

    En jämförelse mellan Falkvinge och Bin Laden kanske kunde vara fruktbar? Båda visar väldigt lite respekt för rådande internationella lagar, till att börja med.

    • Indy skriver:

      Kanske skulle fantasyfiguren Falkvinge kunna hjälpa Bin Laden in i 2000-talet så han slipper fippla med en massa vhs:er varje gång han visar livstecken. Live-streaming eller kanske Skype-konferens? En liten ruta där man kan kryssa i om man blir…
      1. glad
      2. arg
      3. nyfiken
      4. inte ger en råttas röv

      Är det för mycket begärt? huh? Bara nåt litet? Nåt för fansen? Too much?

  4. Henrik skriver:

    He’s only in it for the drugs.

  5. Lots skriver:

    Completely off topic, men jag har just fått reda på att man kan åka och kolla på enola gay i washington! Vill åka dit med en liten bandare som spelar OMD!
    Fin enkät förresten!

    • Indy skriver:

      *knixar med benen och rodnar*

      Tackar, tackar! Det hade varit någonting. Och helt off topic tycker jag inte att det var heller. Det känns som att jag bjöd in och upp till den dansen.

Kommentera

