Hej då Gordon Brown! Tack för allt.

Vid det här laget, när jag hör nyheten om att Gordon Brown har bestämt sig för att lämna över Labour-ledarskapet, vet jag inte om jag är en del av ”lashen” eller ”backlashen”. Jag är nämligen en av dem som tycker att Brown var och fortfarande är en bra man och en duktig politiker.

(Gordon Browns tal i ljud och i text).

Browns engagemang i bekämpandet av fattigdom, kanske framförallt barnfattigdomen i Storbritannien, är en av anledningarna som lämnar mig med beundran. På senaste tiden har det mesta fokuset hamnat på Browns personlighet (och i vissa fall påstådda, uppdiktade, personlighet). Jag kan tänka mig att det var något som Labours spindoctors hade en hel del huvudbry med inför valet. Personligen hade jag bett dem att stryka de taffliga försöken till skämt som de preparerade Brown med inför valdebatterna. De var så uppenbart o-Brownska att jag skämdes hela vägen till fredagen efter. Mitt stöd till Brown kom inte ur viljan av att ha premiärminister som var en smooth operator med ett perma-leende. Precis som britterna, i valet 2005, tyckte jag att det var nog med den sortens politiker (kom ihåg att det Brown – INTE BLAIR som vann valet 2005 åt Labour).

Av allt som Brown har åstadkommit kommer förmodligen hans eftermäle att hamna här någonstans (dålig Youtube-ripp ifrån Charlie Brookers You have been watching):

Stackars jävel.

Nu väntar, om jag får göra en förutsägelse, en kamp om ledarskapet mellan David Miliband och Alan Johnson. En del kommer att nämna Ed Balls, en del kommer säga Harriet Harman. Jag tror som sagt Miliband mot Johnson. Den senare har tidigare sagt sig inte vara villig att ställa upp men det har ju inte hindrat någon förut.

Kommentera

