American Apparel på väg utför?

I The Guardians affärsdel skriver man om den amerikanska klädkedjan American Apparel och dess ekonomiska problem.

Jag kom i kontakt med American Apparel kring 2006 när jag bodde i London. Jag minns de Terry Richardson-inspirerade reklamkampanjerna och de färgglada kläderna. Efter en en snabbinventering i mitt huvud uppskattar jag att jag äger sju T-shirts, två halsdukar, en hoodie, en kofta, två par knähöga strumpor, underkläder, en plånbok, en väska och ett armband ifrån American Apparel.

Under senaste trippen till New York var mina besök på American Apparel fruktlösa. Basplaggen var de samma som jag hade köpt 2006 och de nya kollektionerna var rätt ospännande – inte sällan identiska med H&M sortimentet fast med större prislapp. Dessutom var det en helt annan känsla i butikerna. Mina första besök i kedjan var färgsprakande upplevelser med up-tempo beat. Mitt besök på American Apparels butik på Lower Broadway var mer down-tempo; trulig personal och blek ny-folk i högtalarna.

Kommentera

