Brand Aware – Qoniak från Weekdays

Qoniak

Qoniak från Weekdays

I orange – T-shirt med öppna sidor och krage
I grönt – Poncho-liknande tröja med fyrkantig krage
…båda plaggen ifrån samma Qoniak-kollektion.

Det var mitt tredje besök på Weekdays på ungefär lika många veckor. I min hand hade jag en kasse med det tredje plagget ur samma kollektion (just den T-shirten, en midjekort svart luvtröja med öppna sidor, ligger i tvätten vid fototillfället). Jag hade uppenbarligen haft Pokémon-approachen till kollektionen – gotta catch ’em all!

Ungefär två år senare, i skrivande stund, har min intensiva romans med Qoniak minst sagt svalnat. Frankt talat så har de senaste kollektionerna varit skit. De speciella detaljerna som gjorde nämnda T-shirts så fantastiska är ersatta av konventionell skärning och tryck. Jag skyller på lågkonjunkturen.

En gammal sanning säger följande, och jag är beredd att hålla med:

I stunder av ekonomisk kris är det vanligt att modeföretag återvänder till det enkla. De överger extravagant design och ägnar sig åt klassiker istället. Styrelsen beordrar designers att göra enkla mörk kostymer etc. Här finns dock en paradox i systemet. De flesta som är intresserade av mode har dock i regel redan en sober mörk kostym vilket leder till att modeföretag inte alls ökar sin försäljning genom att stryka kunderna medhårs.

Jag anar just den här ugglan i Qoniak-mossen.

Kommentera

