Sommarföljetongen – möt författaren

Under sommaren kommer den här bloggen att innehålla valda kapitel ur Willy Horizonts nya spänningsroman. Vi inleder med en intervju med författaren själv.

Indy: Så, hur kommer det sig att du, välkänd akademiker, har gett dig in i spänningsromansfacket? vanligtvis förknippar vi ju dig med faktalitteratur.
Willy Horizont: Roligt att du ställer just den frågan! För att vara helt ärlig så gör inte jag någon distinktion mellan de båda. Jag tror att jag kan förmedla lika mycket av mina kunskaper genom en spänningsroman som genom mina vanliga, akademiska alster. Skillnaden är att fler människor kanske har lättare att plocka upp en spänningsroman i bokhandeln än en akademisk avhandling.
Indy: Så det är alltså av kommersiella skäl som du har övergett dina torra akademiska ton och tagit ett brutalt mord som avstamp i en likaledes torr spänningsroman?
Willy Horizont: Exakt! Genom att skildra ett bestialiskt mord i första kapitlet hoppas jag kunna övertyga din genomsnittlige ”allsång-på-skansen”-”taco-framför-TVn-på-fredag”-”jag-är-kritisk-mot-dagens-flyktingpolitik”-man att stanna kvar i ytterligare ett par kapitel av förnumstigt spridande av shit-wisdom som mest av allt stryker publiken medhårs.
Indy: När du har begått ett litterärt mord i början av boken – är det lätt hänt att det inte hindrar dig från att döda av fler personer i senare kapitel?
Willy Horizont: Så sant som det är sagt! Att svenska folket är en pöbel som kräver blod är vida känt. Mellan gräsklippar’n och klotgrillen vill man gärna koppla av i hängmattan med lite utstuderat våld. Ju mer komplicerat och makabert desto bättre!
Indy: Jag kan tänka mig att det kan vara svårt att vara så där überjävligt utstuderad?
Willy Horizont: You bet! Inledningsvis tänkte jag nöja mig med en hjärtattack men min förläggare fick mig på andra tankar. Nu fick det bli ett ytterst utstuderat mord som öppnade upp för mig att bre på med olika bitar som blivit över från tidigare akademiska verk.
Indy: Så du tog halvprocessade rester ifrån din vetenskap och la ut dem som utfyllnad till en rätt spekulativ dussin-deckare?
Willy Horizont: Spot on! En hel del plankade jag rätt av ifrån Wikipedia. Du skulle ha varit med den eftermiddagen då Wikipedia låg nere… ojojoj.
Indy: Tack!
Willy Horizont: Varsågod!
Indy (mumlar): Fuck you!
Willy Horizont: Ursäkta?
Indy: Äh, det var inget.
Willy Horizont: Okay.

En kommentar till Sommarföljetongen – möt författaren

  1. […] under sommaren delat med sig av kapitel ur sin nyskrivna spänningsroman på GoIndy. Tidigare har Horizont intervjuats av Indy men ikväll har vi bett honom att svara på läsarnas frågor. Lite som den fattige mannens Babel, […]

Kommentera

