Fotbolls-VM 2010 – Grupperna

Jag öppnar upp för en rejäl snyting i mellangärdet men så här tippar jag att det kommer att gå i gruppspelet i Fotbolls-VM 2010. I samma ögonblick som jag lägger upp det här inlägget inser jag att det är dags att börja bygga en dumstrut, vilket på sätt och vis är bra; hade det funnits en given vinnare hade det inte varit hälften så spännande.

De två lag som framstår som favoriter i förväg är Brasilien och Spanien. Brasiliens favoritsskap beror på gamla meriter i kombination med en trupp som inte är ett klassiskt brasilianskt ”samba”-lag (förlåt mig för klyschan) och just därför talar för mer konventionell men samtidigt mycket säkrare (om än tristare) fotboll. Spanien har en trupp bestående av starkt lysande stjärnor (lite för många bra mittfältare kan bli ett lyxproblem för managern) och har EM-guldet i ryggen. Men det kan lika gärna bli Nederländerna, Argentina eller Tyskland. Bollens form…

Min tippning är tung på europeiska lag. Den favoriserar till exempel Danmark, Slovakien och Portugal som inte har så värst starka lag. Min svaga kännedom om motståndet i deras grupper i kombination med bristen på kända namn i motståndarlagen gör att jag tippar dem att gå vidare.

A
Frankrike
Mexiko
Sydafrika
Uruguay

Frankrikes trupp ser ok ut. Det är inte samma höga nivå på Frankrike som när de dominerade 1998 (VM) och 2000 (EM) men de ska ändå räcka genom gruppspelet. Mexiko kan mycket väl vinna gruppen. Tight i toppen men jag tippar Frankrike som vinnare. Sydafrika åker tyvärr ut men hejas fram till seger över Uruguay.

B
Argentina
Nigeria
Sydkorea
Grekland

Argentina har ett fenomenalt lag även utan hjältar som Zanetti och Cambiasso (otroligt nog utelämnade av virrige Maradona, som har testat nästan 100 (hundra!) spelare på vägen till VM). Nigeria håller jag på av nationalistiska skäl. Jag har alltid uppskattat Lars Lagerbäck och jag hoppas att det går vägen för Nigeria. Sydkorea kan hota Nigeria. Grekland tror jag inte på.

C
USA
England
Slovenien
Algeriet

I C-gruppen tippar jag USA som vinnare. Det är ett tufft lag som kan överraska (om man nu kan överraska två gånger i rad, efter den imponerande insatsen i förra VM:et). England har det redan skrivits nog om på den här bloggen. Varning för Slovenien. Algeriet borde ha fått ge plats åt afrikanska mästarna Egypten, som på nåt sätt föll ut ur kvalet.

D
Tyskland
Serbien
Australien
Ghana

Även ett rätt tunt Tyskland utan Ballack är ett Tyskland är ett Tyskland. Serbien ser imponerande ut och kan mycket väl ta kommandot i gruppen (vilket i så fall kommer resultera i ett möte mellan Serbien och USA – dont mention the war!). Australien och Ghana kan mycket väl byta plats i botten.

E
Nederländerna
Danmark
Japan
Kamerun

Nederländerna gick igenom obesegrade i kvalet och har en trupp med individuella stjärnor av världsklass. Sneijder, Van Bommel, Van Persie, Van Der Vaart och, eventuellt Robben, platsar i alla lag – med undantag av Real Madrid. Tyvärr talar historien mot dem. Nederländerna är, hur skickliga spelare de än ställer på planen, drabbade av en förbannelse i stora mästerskap. Danmark kan, efter den senaste veckans skaderapporter på Kjaer och Bendtner, mycket väl tappa andraplatsen till Japan. Eller Kamerun.

F
Italien
Slovakien
Paraguay
Nya Zeeland

Italien ska vinna den här gruppen. Slovakien sätter jag som tvåa, mycket på grund av att jag inte orkat kolla upp Paraguay och Nya Zeeland.

G
Brasilien
Portugal
Elfenbenskusten
Nordkorea

Brasilien vinner gruppen. Portugal kommer tvåa i min hjärna medan Elfenbenskusten kommer tvåa i mitt hjärta. När jag sätter Nordkorea som fyra i gruppen samsas hjärnan och hjärtat.

H
Spanien
Schweiz
Chile
Honduras

Spanien som självklar etta. Schweiz som tvåa (deras U21 lag var riktigt bra kring 2000-2004) och på grund av bristande research och fördomar placerar jag Chile och Honduras som trea och fyra i gruppen.

Kommentera

