Sommarföljetongen – kapitel 13

I samlad trupp rörde sig Arriso, Cooper och Janus Looke in i byggnaden som var byggd i romantisk stil med marmorkolonner. Arriso hade mycket svårt att förstå varför någon frivilligt skulle vilja bo i en byggnad som liknade ett grekiskt tempel. I de grekiska templen hade det förekommit rituella offer och, även om de hade bidragit till den moderna filosofin, så hade de även hyst mycket skrock och vanföreställningar. Några av gudarna som hade tillbetts av de gamla grekerna var Zeus, Poseidon och Hades.

Efter ha vandrat genom en lång korridor som pryddes av målningar på väggarna kom de fram till en dörr.
– Vi får vänta här ett tag sir, sa Cooper medan han tryckte handflatan mot en slags scanner som satt bredvid dörren. Under tiden passade Arriso på att studera tavlorna längs väggarna. Det var oljeporträtt av äldre herrar.

Grekerna gjorde statyer av sina framstående samtida. Statsmännen och industribaronerna under 1800-talet avbildades i oljemålningar. Hur kommer våra samhällsbärare att förevigas? Genom ”SMS” och ”Facebook”? funderade Arriso.

Arriso avbröts i sina tankar av ett pip ifrån scannern. Dörren hade öppnats och de tre männen kunde vandra in i ett bibliotek, fyllt av mörka bokhyllor i trä. I andra änden av rummet satt två män framför en eldstad. Cooper nickade till Arriso att han var välkommen att göra de båda männen sällskap. Arriso började gå genom biblioteket.

Plötsligt vände sig männen vid eldstaden mot honom.

2 kommentarer till Sommarföljetongen – kapitel 13

  1. HrCamden - grattis aliansen vilken härlig seger! skriver:

    Jag brukar säga till min fru att varje dag man inte lärt sig något är en förlorad dag. Idag har jag vunnit eftersom jag har lärt mig en hel del om Richard Arriso.

  2. UBackman skriver:

    Det var roligt sagt om Facebook. Själv tycker jag att många tillbringar allt för mycket tid på nätet medan det riktiga livet sker ute i verkligheten. Jag läser böcker, lyssnar på radio och tar hand om mina katter. Men inte hårdrock och opera.

Kommentera

