Sommarföljetongen – kapitel 14

– Richard! Gamle gosse!

Richard Arriso kände genast igen en av männen som satt framför eldstaden. Det var hans gamle läromästare Herbert Einstein. Einstein var sig lik; det vita håret var spretigt och okammat och han hade på sig den där bruna manchesterkavajen han haft så länge Arriso kunde minnas. Den gamle mannen reste sig ur stolen och omfamnade Arriso. Det var ett kärt återseende.

– Du har hört om det fruktansvärda som har hänt? frågade Einstein.
– Jag skyndade mig hit så fort jag fick höra om mordet, svarade Arriso.
– Stackars gamle Steiner, suckade Einstein. Jag kan inte tänka mig att någon skulle vilja honom något ont…

Den andre mannen vid eldstaden hostade till och påkallade Arriso och Einsteins uppmärksamhet.

– Steiner hade mycket kunskap, började mannen säga med en tydlig, men svårplacerad, brytning. Och kunskap…

Mannen reste sig ur fåtöljen.

-…Kunskap är makt!

Mannen sträckte fram handen mot Arriso. Arriso tog emot den i sin egen. Han upptäckte att istället för en hand hade den skallige, glasögonprydde mannen en krok!

3 kommentarer till Sommarföljetongen – kapitel 14

  1. HrCamden - grattis aliansen vilken härlig seger! skriver:

    Det känns som att Einstein verkar vara en ganaka smart man. Det är bra att man kan få information om personerna genom deras namn. Jag lärde mig också om personer med brytning i det här kapitlet.

  2. Henrik skriver:

    Brytning och krok. Jag tycker att han verkar skum.

    • HrCamden - grattis aliansen vilken härlig seger! skriver:

      Det är nog inte rent mjöl i påsen där inte…

Kommentera

