Sommarföljetongen – kapitel 15

– Förlåt mig, sa Einstein. Jag har inte presenterat er för varandra.

Arriso stod fortfarande kvar, hand i krok så att säga, med den skallige, glasögonprydde mannen.

– Richard Arriso, det här är General Igor Hobbes. General Igor Hobbes, det här…
– Jag vet redan, avbröt den skallige glasögonprydde mannen. Richard Arriso. Välrenommerad professor i symbolik. Inte för jag vet varför han skulle vara till nytta i den här undersökningen. Det här känns som en polisiär fråga – inte något för en bokmal.
– Anledningen, sa Einstein. Anledningen till att vi har kallat in Arriso är meddelandet som Steiner lämnade i sitt blod på golvet. Endast Arriso är kompetent att tyda det.
– Ett meddelande? utbrast general Hobbes. I blod? På golvet? Varför är inte jag underrättad om den här detaljen? Är det här allas krig mot alla?

Einstein slog ned med blicken, höjde den och mötte Arrisos blick, för att sedan se på den uppretade generalen.

– Jag beklagar om den detaljen har undgått er, började Einstein men skadan var redan skedd. Generalen var redan på väg ut ur rummet och Arriso och Einstein såg den skallige, glasögonprydde mannens ryggtavla försvinna ut genom dörren.

Dörren smällde igen!

4 kommentarer till Sommarföljetongen – kapitel 15

  1. Optimiz skriver:

    Coolt att det finns en karaktär som heter Hobbes (precis som filosofen) och att han råkar säga ”allas krig mot alla” (precis som filosofen)! En rejäl knäpp på nosen till alla de som tycker att spänningsromaner är ytliga!

  2. Walter Stadtdorf skriver:

    @Optimiz

    ”En rejäl knäpp på nosen till alla de som tycker att spänningsromaner är ytliga!”

    …Eller ett kallt långfinger upp i ***** på alla de som har större insikt i Hobbes filosofi än en simpel catch phrase.

    Suck.

    Någon som saknar Mainer?

    • UBackman skriver:

      @Walter Stadtdorf

      Fast om det här kapitlet kan få en högstadie-elev att välja att plugga filosofi så tycker jag att det är värt det. Jag tror att sommarföljetongen kan öka intresset för Hobbes filosofi.

      Jag funderar på att använda det här kapitlet i min undervisning.

      • Walter Stadtdorf skriver:

        @UBackman

        Jag tror att den här skiten snarare får douchebags att tro att de INTE behöver läsa filosofi eftersom de redan ”har lärt” sig Hobbes…

        Hellre Mainers häcklande av samtiden, tack!

Kommentera

