Sommarföljetongen – kapitel 22

– Varför ska du rota i sopcontainern? frågade Janus Looke. Du är ju en välrenommerad professor i symbolik!
– Jo, sa Arriso. Jag misstänker att vem det än var som mördade Steiner kan ha lämnat spår i containern. Antingen att mördaren hoppade ut genom fönstret och ner i containern eller att mördaren slängde ut Steiners bok för att röja undan bevisen.
– Vad får dig att tro det? frågade Cooper.
– Om ni ser, började Arriso. Om ni ser på fönsterbrädet står blomman i vänstra hörnet. Samtidigt ligger det blomblad i det högra hörnet. Fönstret i sin tur öppnas ifrån höger till vänster – ni ser gångjärnen i fönstrets vänstra kant och handtaget i det högra. Följaktligen misstänker jag att någon har flyttat på blomman från högra till vänstra hörnet för att kunna öppna fönstret.

De båda agenterna var mycket imponerande av Arrisos slutledningsförmåga.

– Stannar ni här så går jag ut till containern, sa Arriso och lämnade rummet som Steiner hade mördats i. På vägen ut genom dörren tyckte han sig höra ljud som förföljde honom. Arriso vände sig om. Det var ingen där.

– Konstigt, tänkte Arriso. Jag kunde ha svurit på att jag hörde steg bakom mig.

Han gick ut genom laboratoriets port och runt hörnet till bakgården. Han skulle precis till att klättra upp på containern när han hörde ett ljud.

Plöstligt svartnade allt för hans ögon!

En kommentar till Sommarföljetongen – kapitel 22

  1. Walter Stadtdorf skriver:

    Ibland imiterar livet konsten. Därmed inte sagt att jag hoppas att någon mördar författaren till ”sommarföljetongen” och slänger manuset i en sopcontainer.

Kommentera

