Sommarföljetongen: Willy Horizont svarar på läsarnas frågor

Akademikern Willy Horizont (känd för sina populärvetenskapliga böcker om historia och från TV) har under sommaren delat med sig av kapitel ur sin nyskrivna spänningsroman på GoIndy. Tidigare har Horizont intervjuats av Indy men ikväll har vi bett honom att svara på läsarnas frågor. Lite som den fattige mannens Babel, skulle man kunna säga.

Signaturen ”UBackman” ställer följande fråga: Jag, och säkert många av barnen i min klass, undrar hur mycket Willy Horizont som det finns i Richard Arriso?

Willy Horizont: Till att börja med, tack för din fråga. Det här är en mycket vanlig fråga som jag ofta får. Jag brukar säga att det är 50 % mig men med 50 % dramatisk skruv, så att säga. Jag och Arriso delar t ex intresset för symboler och är båda frånskilda akademiker.

Signaturen ”HrCamden – grattis aliansen vilken härlig seger!” undrar också hur mycket Willy Horizont det finns i Richard Arriso?

Willy Horizont: Till att börja med, tack för din fråga. Det är en mycket vanlig fråga som jag ofta får. Jag brukar säga att det är 50 % mig men med 50 % dramatisk skruv, så att säga. Jag och Arriso delar t ex intresset för symboler och är båda frånskilda akademiker. Och jag hamnar mycket sällan i handgemäng.

Signaturen ”Mona R Kvist” undrar hur Horizont ser på hotet mot monarkin? Kommer Prins Daniel att bli den stärkande kraft som behövs? Sen skulle jag gärna vilja veta vilken som är herr Horizonts älsklingsrätt? Och vilka tre saker han skulle ta med sig om han någon gång blev strandad på en öde ö?

Willy Horizont: Till att börja med, tack för din fråga. Jag tycker tvärtom att monarkin känns ovanligt ohotad, i alla fall från min historiska horisont. Det finns för närvarande inga utländska krav på svenskt territorium och våra grannländer är fredliga (till och med ärkefienden Danmark). Jag tror att Prins Daniel kommer bli en bra prins även om jag oroar mig för att hans njursjukdom kan vara ärftlig. Min favoriträtt varierar efter säsong; just nu tycker jag bäst om en bit grillat – gärna med ett glas rött vin till! Jag förmodar att det är fusk att säga ”motorbåt” så jag säger ett kastspö, ett eldstål och min antika kikare från 1560-talet. Kikaren är en gåva från mina vuxna barn och är mig mycket kär!

Ms Peti Meter frågar vad författaren har för utbildning? Är det möjligen så att han är ”självlärd” och tycker sig vara ett sådant ”litterärt naturbarn”, så höjd över oss vanliga ”dödliga” att han inte behöver bekymra sig om ”små” ”detaljer” som stavning, grammatik m m?

Willy Horizont: Till att börja med, tack för din fråga. Jag är professor i historia i Lund och har även läst ett år utomlands samt gästforskat i ett av våra nordiska grannländer. I gymnasiet läste jag språk men det var historie-intresset som tog överhanden. När det kommer till mitt skrivande så ska jag erkänna att jag inte har några pretentioner. Skrivandet är för mitt eget nöjes skull men så sprang jag in i förläggaren Svante W***er som övertalade mig att skriva en spänningsroman istället för kungabiografier och svält och elände. Om jag dessutom genom min spänningsroman kan väcka historieintresset i mina läsare är jag nöjd! Hoppas att det var svar på din fråga.

Signaturen Optimiz skriver att han funderar på att starta en facebook-grupp där man kan vara medlem.

Willy Horizont: Till att börja med, tack för din fråga. Det låter spännande!

Signaturen Larolof skriver om det medelstora speditionsföretaget JonSand.

Willy Horizont: Till att börja med, tack för din fråga som inte var en fråga. Lycka till i framtiden!

KTulteelainen undrar vad Willy Horizont har för människosyn egentligen?

Willy Horizont: Till att börja med, tack för din fråga. Det är en komplex fråga. Jag skulle helst vilja åberopa Thomas De Aquino och Spinoza här men det känner jag att jag inte riktigt har tid till nu. Jag ber att få återkomma!

Peti Meter undrar om JonSands har behov av en professionell korrekturläsare med ”stabilt” psyke och mer än tjugo års yrkeserfarenhet?

Willy Horizont: Till att börja med, tack för din fråga. Det känner jag att jag inte riktigt har kött på benen att svara på. Vi får hoppas att JonSands hör av sig.

Signaturerna Mona R Kvist och UBackman hade en konversation om kläder.

Willy Horizont: Till att börja med, tack för er konversation. Jag äger faktiskt en tweedkavaj men min fd hustru brukade förbjuda mig att bära den eftersom den fick mig att se ut som en gubbe. Nu kanske det är dags att plocka fram den igen!

Signaturen ¤-*Stjärnfl1kka96*^* skrev in och önskade en bild på Bill från den tyska popgruppen Tokyo Hotel.

Willy Horizont: Till att börja med, tack för din fråga. Varsågod!

Bill Kaulitz

Bill Kaulitz - Sångare i Tokyo Hotel

Moderator: Det var de frågorna vi hade fått in, så stort tack för att du tog dig hit och svarade på läsarnas frågor.

Willy Horizont: Det var så lite, så lite. Att komma ut och få möta vanligt folk och svara på deras frågor ligger mig mycket varmt om hjärtat. Stort tack till er alla som har gjort den här trevliga stunden möjlig. Som sagt kommer min bok ut till hösten på W***er förlag.

6 kommentarer till Sommarföljetongen: Willy Horizont svarar på läsarnas frågor

  1. Peti Meter skriver:

    Jag är besviken. Tycker att Willy Horizont gör ett oerhört blekt intryck. Skulle jag stöta på honom på gatan skulle jag förmodligen se rakt igenom honom. Vaga och slätstrukna svar på bitvis riktigt vassa frågor. Hade kunnat hetta till där, men icke.
    Måste dock erkänna att jag trots allt haft ett visst nöje av att följa hans egentligen tämligen mediokra deckare, och undrar därför om det blir några fler avsnitt?

  2. Mona R Kvist skriver:

    Så skojigt att få veta mer om en riktig författare och stort tack till Willy Horizont för att han ställde upp och bjussade på sig själv till sina läsare🙂

    Men jag vill egentligen rikta mig direkt till UBackman, för hoppsan så tokigt det kan bli🙂 Ett ”U” är ju förstås i sig könsneutralt, men jag hade ändå på något sätt föreställt mig att ni var man (beläsenheten, skärpan i argumenteringen, auktoriteten …) Detta ”Ulla” kom därför som lite av en chock. Man hade ju hunnit fantisera lite (en beläst axel att luta sig mot, den manliga doften av en slinga piprök som stiger mot den blå himmeln etc etc). Jag vill därför i all välmening säga, att i fortsatta offentliga debattsammanhang hoppas jag att ni använder er av hela ert namn – på det sättet undviker ni att göra folk besvikna, kanske krossa deras drömmar, få dem att dricka alldeles för mycket Red Port och sen gå ner till Konsum berusade och skämma ut sig eller något i den stilen.

  3. Walter Stadtdorf skriver:

    Jag erbjuder mig att stå till tjänst med ett kastspö, ett eldstål och en vadderad låda till den antika kikaren om herr Horizont på eget initiativ scoutar en öde ö.

  4. Optimiz skriver:

    Jag tycker att Willy skrev bra svar!

  5. UBackman skriver:

    Till Mona R Kvist: Hoppsan! det höll på att gå riktigt illa. Min Kjell tyckte att det var jätteroligt att jag blev tagen för att vara en karl! Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om det orsakade förvirring.

    Vänliga hälsningar
    Ulla

  6. ¤-*Stjärnfl1kka96*^* skriver:

    Nu visar det sig att Lollo och Fatima ska med Jennie till hennes föräldrars stuga och att de ska fråga om de får rida och kanske till och med ta hand om sjettisarna som är så jättesöta och då får inte jag hänga med vilket är jätteorättvist för jag upplevde det som att jag och Jennie har varit kompisar längre än vad Fatima har varit eftersom hon kommer går i en annan klass än vad vi gör och de har Pär Hansson som lärare och han luktar jätteäckligt.

    Jag vill ha en bild på Jason Mraz också.

    *-kramizar-*

Kommentera

