”Själsfränden” en thriller i tre delar – 2:3

Espen tyckte om alternativ musik. Precis som jag var Espen rätt väl insatt i elektronisk musik. Medan jag själv tyckte om Kraftwerk, stram tysk elektronika (”fin-alternativ musik” — Polarpris-varianten), var Espen mer inne på Rammstein, tung tysk rock med elektroniska influenser. När jag själv klädde mig stramt och klippte mig tyskt klädde han sig tyskt och klippte sig knappt alls.

Den där vänskapen som min kollega, Espens barndomsvän, hade utlovat uppstod aldrig. På samma sätt som min korrekthet hade avslöjat mig som en alternativ person för mina kollegor uppfattade Espen min ovilja att prata om Rammsteins senaste hitsingel ”Pussy” (från skivan som kunde specialbeställas med avgjutningar av bandmedlemmarnas penisar) vid lunchbordet som att jag var mainstreamsamhällets hitman — en IRL-version av The Matrixs agent Smith.

Det gick ett par veckor. Vi gick om varandra. Brydde oss inte om varandra och det funkade helt perfekt. Jag och Espen arbetade på olika avdelningar och behövde bara träffas på lunchen, något som oftast inte inträffade efter som Espen valde att arbeta sena skiftet medan jag föredrog det tidiga.

I december var det julfest. Precis som när vi hade tagit en afterwork dök jag upp på julfesten av hyfs och artighet men hade inga höga förväntningar på själva tillställningen i sig. Jag skulle snart iväg på en resa under ett par veckor så det var trevligt att kunna ta avsked under lite mindre formella förhållanden. På det sättet såg jag fram mot julfesten.

Espen hade anslutit sig till arbetsplatsens hålligång-gäng. De som alltid stannade natten ut efter afterwork-kvällarna. De som hade alltid hade berättelser att dela med sig av vid lunchbordet på måndagarna. Redan innan julfesten hade startat, halva kontoret satt fortfarande kvar vid sina skrivbord, var Espen berusad. Berusad i sina bondage-mode-inspirerade byxor, sin band-t-shirt och sitt utsläppta axellånga hår.

Under tävlingen där vi delats upp i grupper med blandade medlemmar från olika avdelningar (teambuilding!) drack Espen ytterligare ett par öl. Efter tävlingen, innan middagen kommit in, drack han ytterligare några öl. Att Espen var den som hördes mest när det var dags för chefen att hålla tal kom därför inte som någon överraskning.

Och på något ofattbart och totalt ologiskt sätt skämdes jag.

När jag själv tonade ned min alternativa stil, kammade tillbaka synthluggen och klädde mig ”office smart” i skjorta och chinos, brydde sig uppenbarligen inte Espen ett dugg om hur han uppfattades. När jag själv såg mig själv som en slags ambassadör för min stil och ansträngde mig för att kompensera min annorlunda bakgrund med ökad professionalitet var Espen uppenbarligen ute efter att ha sitt livs fest. Det var ju företaget som betalade för fyllan, som han uttryckte det.

Inte helt oväntat kom Espen upp på diskussion kring bordet vi satt och åt julmat vid. Hoppsan, lite för mycket öl för honom! Jag nickade instämmande och fortsatte att skämmas.

Någon kring bordet tog upp ämnet klädkoder. Det var rätt lätt att se varifrån inspirationen till samtalet hade kommit ifrån. Kollegan menade på att det var trevligt att se hur folket på arbetsplatsen klädde sig till fest. Jag påpekade att det hade funnits fasta klädkoder på det företag jag hade arbetat på tidigare. Kostym, skjorta och slips för män och ”smart” för kvinnor. Du hade inte kunnat ha på dig dina Dr Martens om vi hade haft såna klädkoder, snäste en kollega oväntat aggressivt. Jag hade kunnat ge upp mina Dr Martens under några timmar, kontrade jag.

Jag gick när det var maten var uppäten och begav mig hemåt efter att ha tackat för mig och hälsat ”god jul och gott nytt år”. Julfesten fortsatte.

Kommentera

