”Själsfränden” en thriller i tre delar – 3:3

När jag kom tillbaka efter helgerna var Espen borta. Han hade inte levt upp till företagets krav. Lägg där till att han dessutom hade utmärkt sig ytterligare efter att jag hade lämnat julfesten. Han hade tappat balansen och stött emot ett bord fullastat med ölflaskor och snacks när det spelats musik lite senare på kvällen. Bland annat.

Hade Espen fått en annan start, och fortsättning på sin anställning, om det hade funnits tydligare regler för t ex klädsel på jobbet? Kanske, kanske inte.

Jag tror att Espen hade haft bättre möjligheter att kunna stanna kvar om det hade funnits riktlinjer att förhålla sig till. På samma gång som jag skämdes över hans sätt att uppföra och klä sig på arbetsplatsen måste jag samtidigt understryka att jag faktiskt brydde mig om honom och ville att det skulle gå bra för honom. Att han skulle motbevisa våra gemensamma arbetskollegor att han var en pålitlig medarbetare trots att han lyssnade på ett band som döper sina singlar till namn som ”Pussy” och gav ut skivor som kunde specialbeställas med avgjutningar av bandmedlemmarnas penisar.

Kommentera

